GfK Zomerrapport 2017: Bewustwording chocoladeshopper noodzakelijk
voor beter leven in de keten

Albert Heijn wint voor zesde keer titel ‘beste chocoladeschap’

To Press Releases listAmstelveen,jul 12, 2017

 

Dit jaar is een nieuw aspect meegenomen in de waardering voor het beste chocoladeschap: duurzaamheid. Opvallend is dat de keuze voor een keurmerk voor slechts 19% van de chocoladekopers belangrijk is in de aankoopbeslissing. Er is nog veel potentie om het belang van duurzaamheid te vergroten. Smaak (89%) en soort (84%) zijn de belangrijkste aspecten bij de aankoop van chocolade. Het eindcijfer van het chocoladeschap is nagenoeg even positief als vorig jaar (7.08 vs. 7.09). Dit blijkt uit het GfK chocolade zomerrapport van Nestlé, bekend van onder andere KITKAT, NESTLÉ L’ATELIER en SMARTIES, uitgevoerd door GfK onder 6.000 huishoudens.

Keuze voor duurzame chocolade beïnvloedt keten
Duurzaamheid is een onderwerp waarover veel wordt gesproken. Uit het rapport blijkt dat slechts 19% van de chocoladekopers duurzaamheid meeneemt in de aankoopbeslissing van chocolade. Dit terwijl de helft (53%) aangeeft een ruim aanbod van duurzame producten belangrijk te vinden. Het produceren van chocolade zonder kinderarbeid (36%) en het drijven van eerlijke handel met leveranciers (24%) zijn de belangrijkste aspecten met het oog op duurzame chocolade. “Bewustwording van keurmerken bij chocoladekopers en waarvoor merken staan is belangrijk. Niet alleen fabrikanten en retailers, ook chocoladekopers kunnen kiezen voor een betere toekomst. We hebben allemaal een rol te spelen.”, aldus Martine Olijslagers-Kuip, Business Executive Officer Confectionery Nestlé Nederland.

Prijs-kwaliteitperceptie hard discount en low-end retail gedaald
Vergeleken met vorig jaar, laten hard discounters en low-end retail een stabiele of dalende score zien op het gebied van service. Opmerkelijk is dat ze ook dalen op het aspect van voordeel. Sommige partijen dalen op het gebied van prijzen zelfs onder het gemiddelde van totaal supermarken. Net zoals vorig jaar is Albert Heijn de grote winnaar. De formule behaalt zowel een eerste plaats voor waardering als een eerste plaats voor prestatie. Deen stijgt van de derde naar de tweede plek. Plus maakt de top drie compleet. Daarnaast scoren AH XL en Plus het hoogst bij de keuze aan duurzame producten.