Goede koffie belangrijker dan lunch

To Press Releases listAmstelveen,jul 28, 2014

Ruim 60 procent van de Nederlanders vindt goede koffie op het werk belangrijk. Een goede kop koffie wordt daarmee belangrijker gevonden dan een lekkere lunch op kantoor, een jaarlijks uitje met collega’s of een laptop van de zaak. Driekwart van de medewerkers geeft aan dat goede koffie werkt als een visitekaartje van het bedrijf. Ruim een derde zegt zelfs dat het wel eens bijdraagt aan het winnen van een zakendeal. Eén op de vijf werknemers denkt zelfs zonder koffie zijn werk niet naar behoren te kunnen uitvoeren. Dat blijkt uit een representatief onderzoek naar koffie op het werk in opdracht van Nestlé Professional, leverancier van koffieconcepten voor de zakelijke markt.

Het allerbelangrijkste op het werk vinden Nederlanders een goede relatie met de werkgever en een goed ingerichte werkplek. Leuke collega’s en het ontvangen van waardering en complimenten komen daarna. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen meer waarde hechten dan mannen aan de relatie met hun werkgever en de beschikbare faciliteiten. Goede koffie op het werk is voor mannen en vrouwen echter even belangrijk.

Koffieautomaat goede plek voor praatje

Niet alleen de kwaliteit van de koffie is belangrijk, ook heeft de koffieautomaat een sociale functie. Het blijkt bij uitstek een plek om bij te praten met de collega’s. Alle ondervraagden geven aan dit te doen. Geroddeld over collega’s of gesproken over privézaken wordt er nauwelijks bij de koffieautomaat. Meest populaire gespreksonderwerpen zijn actuele projecten en werkzaamheden, ruim acht op de tien hebben het hier wel eens over bij de koffiemachine. Daarnaast worden vooral het laatste nieuws en de activiteiten van het afgelopen weekend besproken.

  Aandeel 
 Actuele zaken die spelen op het werk, bv. projecten en werkzaamheden 51%
 Het afgelopen weekend 16%
 Actuele nieuwsberichten 15%
 Roddels over collega's en/of het bedrijf 8%
 Sportweetjes- en nieuws 7%
 Andere privézaken 2%
 Overig 1%

Tabel:
meest besproken bij de koffieautomaat

Blij van een cappuccino met stevig melkschuim

Het meest blij worden we van een cappuccino met stevig melkschuim (33%), Velen vinden dat daar geen andere koffie tegenop kan. Mannen kiezen daarbij het meest voor filterkoffie en vrouwen voor cappuccino.

   Aandeel
Cappuccino met stevig melkschuim  33%
 Goede filterkoffie  28%
 Straffe espresso  16%
 Grote café latte  12%
 Special koffie, bv. met siroop  6%
 Andere koffie  5%

Tabel: favoriete koffie

Betalen voor koffie op het werk

Ruim twee derde van de werkenden vindt koffie een basisvoorziening, waarin de werkgever moet voorzien. Als dan toch betaald zou moeten worden voor de koffie, dan is 17,5 procent daartoe bereid wanneer de koffie er wel beter van wordt. Een kleine 10 procent zou nu ook al bereid zijn te betalen voor de koffie. Gemiddeld zijn zij bereid tot 49,4 cent te betalen voor de koffie op het werk. “In Nederland is de koffie op het werk vrijwel altijd op kosten van de werkgever. Dat is heel anders dan in de ons omringende landen, waar wel vaak zelf moet worden betaald voor koffie”, zegt Roelof van Dinter, directeur van Nestlé Professional Benelux. “We zien ook in Nederland een kleine verschuiving naar betaalde koffie op het werk.

Vier procent van de werknemers geeft in het onderzoek aan nu al te betalen voor koffie op het werk. Wij houden behoefte met de wensen van klanten op dit gebied, zodat we waar nodig kunnen inspelen op dergelijke trends.”

Over het onderzoek

De Nestlé koffiemonitor wordt in opdracht van Nestlé Professional verzorgd door PanelWizard. Dit online onderzoek vraagt Nederlanders naar hun mening en hun rituelen rond koffie op het werk. Dit onderzoek is uitgevoerd in juni 2014 onder circa 550 respondenten.