Kwalitatief goede koffie belangrijke omzetdrijver leisure branche

To Press Releases listAmstelveen,nov 24, 2014

Kwalitatief goede koffie belangrijke omzetdrijver leisure branche
Thermoskan koffie uit de gratie tijdens dagje uit

Wie een dagje uit gaat, neemt eten en drinken van thuis mee. Dat geldt voor bijna vier op de vijf bezoekers van pretparken. Maar koffie wordt niet vaak meegenomen. Slechts 7 procent van de bezoekers neemt nog de moeite om een thermoskan met thuisgezette koffie in te pakken. Liever trakteren ze zichzelf op een vers kopje koffie in het attractiepark (50%). Dit blijkt uit resultaten van het GfK Panel onder 3800 bezoekers van leisure locaties als pretparken en dierentuinen. Nestlé Professional, producent van koffieconcepten voor de professionele markt, ziet in deze trend kansen voor ondernemers in de Leisure branche die zich willen onderscheiden en op zoek zijn naar manieren om de omzet te vergroten.

“Een ruime keuze aan kwalitatief goede dranken, waaronder koffie, wordt steeds belangrijker voor de rendabiliteit van onder andere pretparken, dierentuinen en binnenspeeltuinen”, zegt Rob Jansens, Commercial Manager Beverages van Nestlé Professional, dat onderzoek naar de foodservice in het Leisure segment liet uitvoeren door GfK. De foodservice staat in deze branche, mede door de recessie, al langer onder druk. Steeds vaker worden boterhammen en andere lekkernijen van huis meegenomen tijdens een dagje weg. Wij zien dat aandacht voor beleving en gastvrijheid hier het antwoord op kan zijn.”

Museumbezoekers grootste koffieliefhebbers

De tas met proviand is het populairst in pretparken en wordt minder vaak gesignaleerd in dierentuinen (bij 68% van de bezoekers), indoor speeltuinen (46%), zwembaden (39%) en musea (26%). Meegebrachte koffie is hier ook zeldzamer dan in pretparken, behalve dan in musea waar 14 procent thuisgemaakte koffie mee neemt. Opmerkelijk genoeg wordt in musea door bezoekers het vaakst een kop koffie aangeschaft, twee derde van hen doet dit. In zwembaden gaan de minste kopjes koffie over de toonbank (36%). In de dierentuin en de binnenspeeltuin kopen respectievelijk 58 procent en 61 procent van de bezoekers koffie. Het kopen van een drankje ter plekke hoort bij een dagje uit, vinden veel ondervraagden. De keuze valt op koffie om even op te laden (36%), voor de gezelligheid (31%) en als kleine verwennerij (7%).

“Tegenwoordig zijn mensen gewend dat het koffie-aanbod altijd en overal goed verzorgd is”, zegt Rob Jansens. “Door de gewenning aan goede koffie thuis, zijn de behoeften en wensen van consumenten veranderd en eisen ze meer variëteit en betere kwaliteit van koffie. Deze kwaliteit is een belangrijk criterium geworden waarmee uitbaters zich kunnen onderscheiden. We zien dat steeds meer ondernemers in de Leisure branche op zoek zijn naar concepten die antwoord bieden op hun belangrijkste vragen: eenvoudig te bedienen koffiemachines waarmee snel de meest uiteenlopende koffievariaties van continu de hoogste kwaliteit kunnen worden geserveerd. Onze concepten hebben bij diverse pretparken een positief effect gehad op de koffiebeleving van de bezoekers en op de omzet.”

Over de onderzoeken

Het onderzoek naar de foodservice binnen de dagrecreatie van Nederland is uitgevoerd door GfK Panel Services Benelux in opdracht van Nestlé Professional. Hiervoor zijn ruim 3800 bezoekers van pretparken, dierentuinen, binnenspeeltuinen, zwembaden en musea ondervraagd via het GfK online Panel. Dit panel vormt een getrouwe afspiegeling van de samenleving in Nederland.

Het onderzoek naar drinkgedrag van Added Value is in 30 landen uitgevoerd. In Nederland deden zo’n 2.000 respondenten mee die in totaal 26.878 drinkmomenten registreerden. De deelnemers hielden de drinkmomenten inclusief kraanwater van één dag bij en registreerden dit online