Nestlé lanceert Europees arbeidsmarktprogramma voor jongeren

To Press Releases listAmsterdam/Athene,nov 15, 2013

Nestlé maakt vandaag in Athene de invulling van een arbeidsmarktprogramma voor jongeren bekend. Het programma is gericht op het vergroten van kansen voor Europese jongeren op de arbeidsmarkt. Het initiatief genaamd ‘Nestlé needs YOUth’ heeft 3 pijlers: directe banen en stages  bij Nestlé, hulp aan jongeren bij toetreding tot de arbeidsmarkt en het activeren van leveranciers. Het richt zich op jongeren onder de 30 jaar.

“Tegenwoordig heeft één op de vier jongeren in Europa geen baan”, aldus Laurent Freixe, Nestlé Executive Vice-President en Zone Director voor Europa. In Griekenland is meer dan de helft van de jongeren onder de 25 werkloos en in Nederland zit 17 procent van de jongeren zonder baan. Het initiatief ging vandaag in Athene officieel van start in het bijzijn van de Griekse minister van Werkgelegenheid Giannis Vroutsis en EU commissaris voor Onderwijs en Jeugd Androulla Vassiliou. Voorzitter van de Europese Raad Herman Van Rompuy betuigt zijn steun middels een videoboodschap.

Bekijk hier een samenvatting van de persconferentie

20.000 banen en stages
De Eurocommissaris voor Onderwijs en Jeugd, Androulla Vassiliou, zei tijdens de bijeenkomst dat ze Nestlé needs YOUth verwelkomt als een voorbeeld van hoe de private sector kan bijdragen aan het herstel in Europa. Alle Nestlé teams in Europa gaan een bijdrage leveren aan het initiatief. Nestlé biedt de komende drie jaar werk aan 3.000 jongeren in Frankrijk, 2.420 in Duitsland, 1.250 in Spanje en 1.080 in Italië. In Nederland helpt Nestlé ongeveer 300 jongeren aan een baan of stageplek. Het initiatief stelt tot 2016 in totaal 20.000 banen en stageplekken beschikbaar voor mensen jonger dan 30 jaar. Aan het programma wordt nu verder invulling gegeven in de deelnemende landen.

Arbeidsmarktvaardigheden
Naast banen en stages richt het programma zich op carrièrebegeleiding en het trainen van jongeren in arbeidsmarktvaardigheden. Bijvoorbeeld door CV workshops en interviewtrainingen op onderwijsinstellingen en op websites van Nestlé. De derde pijler van het programma is gericht op leveranciers. Nestlé moedigt haar 63.000 Europese leveranciers aan om deel te nemen aan Nestlé needs YOUth door zelf ook banen en stageplekken te bieden aan jongeren.

‘’Nestlé is wereldwijd succesvol, met name omdat we in Europa succesvol zijn”, verklaarde Freixe. “Dit initiatief richt zich op het vasthouden van de dynamiek van de jeugd zodat zij met zelfvertrouwen de toekomst tegemoet gaan”.

De toekomst van Europa
Het initiatief, de eerste op deze schaal, is gebaseerd op het commitment van Nestlé om te blijven investeren in Europa tijdens de economische crisis. ‘’Denk aan de impact op onze gemeenschap als deze jonge mensen achterblijven, zonder inkomen en zonder een toekomst”, aldus Freixe. “Zolang we blijven groeien en investeren in Europa willen we er alles aan doen om de vaardigheden van jongeren te versterken en te ontwikkelen en hun kans op een baan te vergroten, ongeacht het opleidingsniveau.

Relevante links

  • Persconferentie en speeches
  • Nestlé in Europa factsheet (pdf, 33 Kb) 
  • Nestlé Youth Employment Initiatief factsheet (pdf, 33 Kb) 
  • Nestlé Youth Employment Initiative infographic