Voedingswaarde Informatie

 

Het Nutritional Compass op Nestlé verpakkingen
Nestlé wil consumenten zo goed mogelijk informeren over haar producten. Daarom heeft zij op basis van wensen van de consument een eigen visie op etiketteren ontwikkeld. Dit heeft geleid tot het Nutritional Compass, dat intussen al tien jaar terug te vinden is op de achterzijde van onze verpakkingen. Het Nutritional Compass biedt de consument transparante voedingswaarde informatie en tips gericht op gezonde voeding of de plaats van het product in een verantwoord dagmenu. Deze manier van etikettering draagt bij aan de kennis over een verantwoord voedingspatroon en het maken van een bewuste keuze.

Het bestaat uit de voedingswaardetabel met de vermelding van de "Big-8" (hoeveelheid energie, vetten, verzadigd vet, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout). De hoeveelheid wordt weergegeven per 100 gram, per portie en het % van de RI, de Referentie Inname. Hierdoor kan de consument zien hoe de hoeveelheid zich verhoudt tot de hoeveelheden die dagelijks aanbevolen worden volgens de richtlijnen voor een verantwoorde voeding, of die maximaal passen binnen een verantwoord voedingspatroon (zoals bij zout en verzadigd vet). De Referentie Inname van 2000kcal is gebaseerd op een gemiddelde energiebehoefte van een volwassen vrouw. Deze dagelijkse energiebehoefte kan per persoon variëren afhankelijk van geslacht, leeftijd en lichamelijke inspanning.

Nestlé kiest ervoor om extra informatie te geven over het product en een verantwoorde voeding in de tekstblokken: 'Goede vraag', 'Goed om te onthouden' en 'Goed om te weten'. Op de voorzijde van de verpakking staat informatie over de hoeveelheid Kcal per portie en welk percentage van de Referentie Inname (RI) dat is.

Met deze volledige informatie op de verpakking van Nestlé producten wordt de consument gestimuleerd bewuste keuzes te maken omtrent het eigen voedingspatroon.

Uit wereldwijde Nestlé onderzoeken blijkt dat:

· 60% van de consumenten het Nutritional Compass meer toegankelijk en informatief vindt dan andere vormen van voedingswaardeinformatie op verpakkingen.

· 39% van de consumenten het Nutritional Compass herkent.