Voedingswaarde Informatie

   

Het Nutritional Compass: transparantie voor de consument

Het Nutritional Compass op Nestlé verpakkingen
Nestlé wil consumenten zo goed mogelijk informeren over haar producten. Daarom heeft zij op basis van wensen van de consument een eigen visie op etiketteren ontwikkeld. Dit heeft geleid tot het Nutritional Compass, dat inmiddels al 5 jaar terug te vinden is op de achterzijde van onze verpakkingen. Deze manier van etikettering draagt bij aan de kennis over en keuze voor een verantwoord voedingspatroon.

Het Nutritional Compass biedt de consument transparante voedingswaardeinformatie en tips gericht op gezonde voeding of de plaats van het product in een verantwoord dagmenu.

Het bestaat uit de voedingswaardetabel met bij voorkeur de vermelding van de “Big-8” (hoeveelheid energie, eiwitten, koolhydraten, suikers, vetten, verzadigd vet, vezels en natrium). De hoeveelheid wordt weergegeven per 100 gram, per portie en het % van de GDA, de Dagelijkse Voedingsrichtlijn. Hierdoor kan de consument zien hoe de hoeveelheid zich verhoudt tot de hoeveelheden die dagelijks maximaal aanbevolen worden volgens de richtlijnen voor een verantwoorde voeding. De Dagelijkse Voedingsrichtlijn is gebaseerd op een gemiddelde energiebehoefte voor een volwassene van 2000 Kcal. Deze dagelijkse energiebehoefte kan per persoon variëren afhankelijk van geslacht, leeftijd en lichamelijke inspanning.

Daarnaast kiest Nestlé ervoor om extra informatie te geven over het product en een verantwoorde voeding in de tekstblokken: 'Goede vraag', 'Goed om te onthouden' en 'Goed om te weten'. Op de voorzijde van de verpakking staat informatie over de hoeveelheid Kcal per portie en welk percentage van de Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA) dat is.

Met deze volledige informatie op de verpakking van Nestlé producten wordt de consument gestimuleerd bewuste keuzes te maken rondom het eigen voedingspatroon.

Uit wereldwijde Nestlé onderzoeken blijkt dat:
  • 39% van de consumenten het Nutritional Compass herkent.
  • 60% van de consumenten het Nutritional Compass meer toegankelijk en informatief vindt dan andere vormen van voedingswaardeinformatie op verpakkingen.