Kindermarketing

Ook wij maken ons zorgen over het feit dat obesitas wereldwijd een steeds groter probleem wordt. Wij geloven erin dat alle voeding en dranken deel kunnen uitmaken van een gezond en evenwichtig voedingspatroon, indien ze met mate en in balans worden geconsumeerd. Het is voor consumenten een grote uitdaging om die balans te vinden als je kijkt naar de vele eet- en drinkbeslissingen die zij iedere dag weer maken. Al onze inspanningen, inclusief de communicatie, moeten er toe bijdragen consumenten te helpen die balans te vinden, in het bijzonder bij kinderen.

Daarom hebben we sinds 2008 een beleid opgesteld dat speciaal gericht is op kindermarketing. Dit beleid staat geen marketingactiviteiten toe gericht op kinderen jonger dan zes jaar. Voor kinderen in de leeftijd van zes tot twaalf jaar zijn onze marketingactiviteiten beperkt tot producten met een Nutritional Foundation. Dit houdt in dat de voedingswaarde voldoet aan maximale waarden van zout, suiker en/of vet, gebaseerd op de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Ons beleid hebben wij door de jaren heen aangescherpt, het meest recentelijk in januari 2015. Deze aanscherping houdt nog strengere voedingscriteria in voor producten gericht op kinderen. We nemen de criteria uit de EU Pledge als basis om te bepalen welke producten wel en niet naar kinderen gecommuniceerd mogen worden. Daarnaast wordt er geen marketingcommunicatie gericht op kinderen voor koekjes, suiker of chocolade.

Specifiek in Nederland volgen we de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) 2015, waarbij de leeftijdsgrens van 7 jaar wordt gehanteerd. Dit betekent dat wij geen marketingactiviteiten gericht op kinderen jonger dan 7 jaar uitvoeren en voor de leeftijd 7-13 jaar worden de FNLI voedingscriteria gehanteerd die gebaseerd zijn op de EU Pledge Nutrition criteria.

Ons kindermarketing beleid heeft niet alleen betrekking op traditionele media, sampling of sponsoring, maar bijvoorbeeld ook op digitale media, zoals social media, games en apps.

Naast het continu aanscherpen van ons beleid werken we samen met andere producenten om de afspraken van zowel de International Food and Beverage Alliance (IFBA) als de EU Pledge met betrekking tot kindermarketing te verbeteren.

We verbeteren ons beleid continu en we gaan daarbij graag het gesprek aan met andere organisaties op het gebied van kindermarketing.

Indien u interesse heeft, kunt u hier verder lezen over ons kindermarketing beleid.