Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Nestlé gaat de Nutri-Score in Nederland volgens richtlijnen op grote schaal uitrollen om gezondere en bewustere consumentenkeuzes aan te moedigen

Back to Press releases
Nov 28, 2019

Nestlé gaat ook in Nederland het Nutri-Score voedingslabel gebruiken op de voorkant van haar productverpakkingen en kan daarmee worden toegevoegd aan de andere landen die Nestlé afgelopen dinsdag bekendmaakte waar zij het label zal gaan gebruiken: Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Cereal Partners Worldwide, de internationale samenwerking in ontbijtgranen tussen Nestlé en General Mills, zal de Nutri-Score ook gaan toepassen op hun producten in dezelfde landen. In totaal zullen meer dan 5000 producten in vijf landen het Nutri-Score label dragen.

Image

De Nutri-Score is een vrijwillig systeem op de voorkant van een verpakking dat voedingsproducten en dranken classificeert volgens het voedingsprofiel. Het is een op kleur gecodeerd systeem met een schaal van A (gezondere keuzes) tot E (minder gezondere keuzes).

Nestlé en Cereal Partners Worldwide beginnen met de introductie van de Nutri-Score in de Europese landen die het systeem al ondersteunen. Daarnaast staat ook in andere landen de implementatie van Nutri-Score in de startblokken op verzoek van de Europese Commissie.

De Nutri-Score zal verschijnen op een hele reeks Nestlé-producten, waaronder een aantal iconische merken. Zo zal de Nutri-Score zichtbaar zijn op de plantaardige producten van Garden Gourmet, de chocolademelk van Nesquik, de pizza’s van Buitoni, Nescafé-koffie, Maggi-producten en KitKat-chocolade. De eerste verpakkingen met de Nutri-Score verschijnen in de eerste helft van 2020. Gedurende een periode van twee jaar zal Nestlé de Nutri-Score labels gaan implementeren in haar portfolio. 

Marco Settembri, CEO Nestlé Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika: “Onze ambitie is om een van de gezondste opties te zijn in elke productcategorie die we aanbieden. De Nutri-Score zal ons motiveren en helpen bijdragen aan de vooruitgang die we willen behalen. Ik ben er trots op dat Nestlé het eerste bedrijf is dat de Nutri-Score op deze schaal in Europa gaat uitrollen. We willen nu snel doorpakken, omdat we zeker weten dat dit de juiste weg is.”

Monique Goyens, Director-General van BEUC zei: “BEUC, de Europese Consumentenorganisatie juicht het besluit van Nestlé toe om de Nutri-Score breed uit te rollen. Onderzoek, uitgevoerd in verschillende landen, toont inderdaad aan dat de Nutri-Score momenteel het best presterende middel is om consumenten te helpen gezondere keuzes te maken. Daarom beschouwen wij de Nutri-Score als een belangrijk hulpmiddel om bij te dragen aan de aanpak van obesitas. We kunnen andere bedrijven alleen maar aanbevelen om het voorbeeld van Nestlé te volgen en de Nutri-Score ook op hun producten te weergeven.

Het ambitieuze implementatieplan volgt na de aankondiging van Nestlé in juni waarbij steun werd uitgesproken voor de Nutri-Score in Europa, ter ondersteuning van Europese en lokale volksgezondheidsprogramma’s.

Marco Settembri zei: “Met de Nutri-Score willen we mensen in staat stellen geïnformeerde beslissingen te nemen voor een gezonder dieet. We zijn hard bezig om de transformatie van onze producten te versnellen en lanceren meer producten die een betere ecologische voetafdruk hebben en bijdragen aan een gebalanceerd dieet. Dit betekent de komst van meer plantaardige opties voor eten en drinken.”

Voor recente studies over de Nutri-Score, zie volgende links:

  1. https://www.santepubliquefrance.fr/les-actualites/2019/nutri-score-un-logo-plebiscite-par-les-francais  
  2. https://www.bmel.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/2019/197-eNWK.html 

Lijst met Nutri-Score merken

De goedkeuring van de Nutri-Score omvat alle bedrijven die in volledig eigendom zijn van Nestlé in de landen Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland, waaronder:

  • Confectionery: KitKat, Lion, Nestlé Dessert, Galak, Nestlé les recettes de l’atelier, Menier, YES!, Cailler, Smarties, Choco Crossies, Choclait Chips
  • Koffie: Nescafé, Nescafé Dolce Gusto, Nestlé Ricoré
  • Zuivel: Nesquik
  • Food: Herta, Buitoni, Thomy, Leisi, Wagner, Garden Gourmet, Maggi
  • Nestlé Waters: productmerken voor bron- en natuurlijk mineraalwater
  • Nestlé Professional: op consumentengerichte producten van de bovengenoemde merken
  • Babyvoeding en Nestlé Health Science: Producten van babyvoeding en Nestlé Health Science vallen onder verschillende voorschriften

 

De goedkeuring van de Nutri-Score omvat alle Cereal Partners Worldwide bedrijven in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland, waaronder:

  • NAT, Chocapic bio, Nequik Bio, Cheerios Bio en Chocapic Duo
Article Type