Nestlé en de Alliance for YOUth op schema met 215.000 banen en trainingsmogelijkheden in de afgelopen drie jaar

Ter gelegenheid van de start van de European Vocational Skills Week hebben Nestlé en de Europese partners van de ‘Alliance for YOUth’ bekendgemaakt dat ze de afgelopen drie jaar meer dan 215.000 banen, stageplaatsen en stages hebben aangeboden. Nederland heeft in de afgelopen drie jaar 6 evenementen georganiseerd waarbij meer dan 2500 jongeren werden bereikt en meer dan 1280 stageplaatsen gerealiseerd. Deze week geeft Marcel de Leeuw, Chef 2 Chef Manager van Nestlé Professional ter gelegenheid van de European Vocational Skills Week masterclasses op het ROC Horizon College in Heerhugowaard.

Marcel de Leeuw

Stages en banen in Europa voor jongeren
Marco Settembri, CEO van Nestlé voor Zone Europe, Midden-Oosten en Noord-Afrika (EMENA) zegt: "Ik ben trots op de resultaten die we hebben bereikt met de Alliance for YOUth. Sinds het begin van het initiatief in 2014 hebben we 340 zakelijke partners verzameld en 1.100 leerlingplaatsen opgezet in de hele EMENA-regio. We zullen dit blijven promoten als een gelijke keuze voor jongeren." Het initiatief van de multinationals zal zijn belofte nakomen om tussen 2017 en 2020 230.000 banen en opleidingsmogelijkheden te bieden aan jongeren in EMENA

Masterclass van een Masterchef
Nestlé werkt samen met zijn Alliance for YOUth-partners aan innovatieve projecten om leerlingplaatsen en de inzetbaarheid van jongeren te bevorderen. Ter gelegenheid van de European Vocational Skills Week organiseert Nestlé Professional een kookworkshop op ROC Horizon College in Heerhugowaard, dat valt onder het YoCuTa initiatief, het Young Culinary Talents programma, dat onderdeel uitmaakt van de Alliance for YOUth. Hiermee wil zij jongeren met interesse in het horecavak verder helpen naar de arbeidsmarkt. Marcel de Leeuw, Chef 2 Chef Manager van Nestlé Nederland zegt: “Dit vak verveelt nooit. Je kunt er zowel je eigen signatuur in kwijt, als in een team werken. Geen dag is hetzelfde. En het koksvak is er één dat nooit zal verdwijnen, mensen zullen altijd blijven genieten van een avondje uit eten.”

Digitale vaardigheden leren
Ook lanceert Nestlé een proefproject met Microsoft voor de certificering van digitale vaardigheden van haar leerlingen. De eerste cyclus van de pilot omvat meer dan 60 leerlingen uit fabrieken van Nestlé in Frankrijk: na voltooiing van een workshop digitale vaardigheden gedurende een periode van zes maanden, zullen ze een certificering ontvangen van Microsoft.

Opleiden tot ondernemer
De Alliance for YOUth wil ook de volgende generatie ondernemers voorbereiden. Onder leiding van de firma EY bundelt de Alliance for YOUth de krachten met Junior Achievement Europe - de grootste aanbieder van onderwijs in ondernemerschap in Europa - om jonge Europeanen te helpen ondernemersvaardigheden te verwerven. De ambitie van deze unieke samenwerking is om 500 school- en beroepsstudenten te ondersteunen bij het behalen van hun internationale kwalificatie met de  Entrepreneurial Skills Pass. Ondersteund door hun docenten en door zakelijke vrijwilligers van de Alliance for YOUth-bedrijven, leren studenten die deelnemen aan het JA Company Program hoe een bedrijf werkt, hoe ze ideeën kunnen genereren en de beste manier om marktstrategieën te ontwikkelen en actie te ondernemen.