Nestlé Nederland rapporteert groei jaarcijfers 2021

Invloed corona zichtbaar in resultaten van alle categorieën

Amstelveen, 17 februari 2022 - Vandaag presenteerde voedingsconcern Nestlé de internationale jaarcijfers, waaruit blijkt dat het bedrijf in 2021 een sterke organische groei heeft doorgemaakt. Ook in Nederland zijn de resultaten, ondanks de invloed van de pandemie, over de gehele breedte van de organisatie goed. Vooral de categorieën koffie en dierenvoeding lieten een sterke groei zien en plantaardig eten en drinken is populairder dan ooit.

Robert Trompetter, CFO van Nestlé in Nederland, licht toe: “We hebben een goed jaar achter de rug, ondanks de onzekerheid die werd veroorzaakt door de aanhoudende COVID 19-pandemie. Dankzij nieuwe innovaties, onze focus op trends als plantaardige voeding, hebben we positieve resultaten behaald in categorieën als Koffie, Dierenvoeding, Food & Babyvoeding. Hierdoor hebben we onze positie in de markt versterkt.”

Ontwikkelingen 2021
Door de invloed van de Covid-pandemie, adopteerden veel mensen andere gewoontes. Dit is vooral terug te zien in de categorieën koffie, dierenvoeding en babyvoeding. Ook zag Nestlé de ontwikkeling dat steeds meer consumenten voor een deel van hun dieet overschakelen op plantaardige maaltijden en dranken.

Enkele highlights per categorie:

• Koffie - We werken meer dan ooit thuis. Afgelopen jaar groeide de categorie koffie daardoor met dubbele cijfers. We zien daarbij een trend naar ‘premiumization’: mensen willen graag thuis écht goede koffie kunnen drinken. De herkomst van koffie is steeds belangrijker, bijna vergelijkbaar met druiven voor wijn. Merken die het goed doen zijn Starbucks koffie voor thuis, NESCAFÉ Farmers Origins. Terwijl de totale koffiemarkt in 2021 slechts met 0,6% groeide in de retail, heeft Nestlé het marktaandeel met 5,6% kunnen vergroten en is daarmee de groeimotor van de categorie.
  • Dierenvoeding - Purina, het dierenvoedingsmerk van Nestlé, deed het erg goed in 2021. De pandemie zorgde voor een aanzienlijke groei in het bezit van huisdieren, aangezien mensen vanuit huis werkten. Alleen al het hondenbezit nam met ongeveer 15% toe. Tijdens de pandemie hebben Nederlanders hun huisdieren meer dan ooit verwend. Er werden meer snacks gekocht: 15% meer voor honden en 20% meer snacks voor katten.
  • Voeding - Door het groeiende aantal flexitariërs en vegetariërs, is de vraag naar lekkere plantaardige voeding en vegan opties hard gestegen. Dit zien we terug in de sterke groei van de plantaardige producten van Garden Gourmet. MAGGI en Garden Gourmet deden het met 10% groei in 2021 duidelijk beter dan de markt. Maar ook vegan melk is populair. Vorig jaar introduceerde Nestlé WUNDA, een melk gemaakt van erwteneiwit. In 2021 droegen sterke innovaties zoals VUNA (vegan tonijn) en Sensational Gemarineerde Kipstukjes (verkozen tot Product van het Jaar) bij aan het succes.
  • Babyvoeding - Borstvoeding is de beste start voor een baby. Er zijn echter situaties waarin borstvoeding niet lukt of door omstandigheden moet worden afgebouwd. Bijvoorbeeld omdat vrouwen weer aan het werk gaan. Nu veel vrouwen door corona meer thuis hebben gewerkt, hebben ze de kans om langer borstvoeding te geven en is kolven makkelijker. Dit heeft een duidelijke impact op de verkoop van flesvoeding. Deze daalde met 7% in Nederland. De verkoop van Babyvoeding steeg echter met 4%. Het marktaandeel van de merken Little Steps, Naturnes en Nestlé Little Rockets hebben voor het tweede jaar op rij een positieve groei doorgemaakt.
  • Chocolade - Na een moeilijk jaar in 2020, is Confectionary in 2021 weer gegroeid met de introductie van nieuwe producten van KitKat voor thuisconsumptie, zoals KitKat pops en KitKat Vegan. Ook is met succes ingespeeld op feestdagen als Kerstmis en Pasen, maar ook de Ramadan en Halloween.

Verwachtingen 2022

CFO Rob Trompetter: “Hoewel 2022 uitdagender zal worden, mede door stijgende kosten, zien we dit jaar met vertrouwen tegemoet. We hebben al laten zien hoe veerkrachtig we zijn, hebben sterke merken in ons portfolio en blijven ons richten op innovatie.”