Sort by
Sort by

Social innovators die zich richten op de band tussen huisdier en mens maken kans op CHF 120.000

Terug naar persberichten

Nestlé Purina heeft in samenwerking met Ashoka (een pionier op het gebied van sociaal ondernemerschap) de lancering aangekondigd van de tweede editie van de Purina BetterwithPets Prijs. De eerste Purina BetterwithPets Prijs in 2018 is gewonnen door de Nederlandse stichting OOPOEH. De tweede editie biedt zowel sociale innovaties [1] in pilot- of implementatiefase alsook innovaties die zich nog in de ideeënfase bevinden de mogelijkheid mee te dingen naar de prijs. Purina is op zoek naar sociale innovaties die gericht zijn op het benutten van de wederzijdse positieve kracht van de band tussen huisdier en mens. De tweede stroom, innovaties in de ideeënfase, is specifiek gericht op jonge innovatoren van 18 tot 25 jaar oud. De aanmeldingsprocedure voor de Prijs van 2020, die nu toegankelijk is voor meer landen in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, loopt van 25 november tot en met 28 januari 2020.

Kandidaten voor de Purina BetterwithPets Prijs maken kans op prijzen van in totaal CHF 120.000 (bijna 110.000 euro), tot CHF 100.000 voor pilotprojecten/ geïmplementeerde innovaties en tot CHF 20.000 voor innovaties die zich nog in de ideeënfase bevinden. Bovendien, ook nieuw voor deze editie, komen de finalisten voor de pilotprojecten/geïmplementeerde innovaties in aanmerking voor deelname aan een accelerator programma, terwijl de finalisten uit de ideefase-innovaties de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan een co-creatie lab, beide bedoeld om finalisten te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun projecten.

Aanmeldingen voor de Purina BetterwithPets Prijs kunnen worden ingediend door sociale en commerciële ondernemingen, non-profitorganisaties, andere organisaties en jonge innovatoren.  Alle aanvragers ontvangen gedetailleerde feedback over hun initiatief van deskundigen en collega's uit hun vakgebied. In totaal worden tien finalisten uitgenodigd voor het Purina BetterwithPets Forum in Frankrijk op 3-4 juni 2020, waar de winnaars bekend gemaakt zullen worden.

"Voor deze tweede editie willen we sociale ondernemers en jonge makers uit heel EMENA bereiken die innoveren om de kracht van de band tussen huisdier en mens in te zetten voor het welzijn van huisdieren, de mensen die van hen houden en de maatschappij in haar geheel”, aldus Saskia van Ieperen, Purina Digital Communication Lead.  "Door middel van de Purina BetterwithPets Prijs vieren we deze unieke band en zoeken we naar nieuwe manieren om deze te gebruiken om het welzijn van huisdieren te verbeteren, belangrijke menselijke sociale vaardigheden zoals emotionele intelligentie en compassie aan te drijven, therapieën die de gezondheid en het emotionele welzijn verbeteren te ondersteunen en gemeenschapsinclusiviteit te bevorderen".

Ga voor meer informatie over de aanmeldingsprocedure, de toelatingscriteria en de algemene voorwaarden naar de website van de Purina BetterwithPetsPrize. Alle aanvragen dienen in de Engelse taal ingediend te worden.

De aankondiging van deze tweede editie is vooruitlopend op de Ashoka European Changemakers Summit, Ashoka's grootste Europese conferentie, die van 25 tot 27 november in Barcelona plaatsvindt. Dit evenement verbindt Ashoka's grote gemeenschap van sociale ondernemers en leiders uit het bedrijfsleven en de filantropie.  Purina draagt bij aan deze Summit en verbindt zich met jonge changemakers als onderdeel van haar doelstelling om sociale innovatoren en jonge generaties te ondersteunen en met hen samen te werken om een rijker leven te creëren voor huisdieren en de mensen die van hen houden.

Als u meer over de Purina BetterwithPets Prijs 2020 wilt weten, kunt u een e-mail sturen naar het team van Purina via [email protected].

Voormalige finalisten

Voor de eerste editie van de Purina BetterwithPets Prijs kwamen meer dan 100 aanmeldingen van sociale ondernemers en innovatoren binnen. De winnaar was Stichting OOPOEH die een prijs van CHF 40.000 ontving.

"Dankzij de Purina BetterWithPets Prijs heeft OOPOEH 320 ouderen kunnen bezoeken, aanmoedigen en helpen bij het vinden van een hond om voor te zorgen en hen gezelschap te houden! We hebben ons gericht op kwetsbare ouderen die meer begeleiding en overtuigingskracht nodig hebben omdat hun eenzaamheid hen terughoudend heeft gemaakt om nieuwe mensen te ontmoeten", aldus Sofie Brouwer, oprichter van Stichting OOPOEH. "We hebben ook duizenden ouderen bereikt door de productie van ons boek 'Dierbare Vrienden', waarin we de verhalen van succesvolle koppelingen (senioren, hondeneigenaren en hun deelhonden) vertelden. Door dit boek kregen we veel publiciteit", vervolgt Brouwer. 

Vier finalisten: Medical Detection Dogs, Canine Hope, Dutch Cell Dogs en K9 Hundekunde: Happy Kids with Happy School Dogs, werden zeer geprezen en ontvingen elk CHF 15.000.

Over Ashoka

ASHOKA is het grootste wereldwijde netwerk van toonaangevende sociale ondernemers—mensen met nieuwe ideeën om systematisch de grootste uitdagingen ter wereld aan te gaan en de ondernemerskwaliteiten om die ideeën om te zetten in nationale, regionale en wereldwijde sociale impact. In 35 jaar tijd hebben we meer dan 3.500 sociale ondernemers in 90 landen ondersteund met oplossingen voor de meest urgente maatschappelijke problemen. De visie van Ashoka is een wereld waarin iedereen een Changemaker is—een samenleving die snel en effectief reageert op uitdagingen en waarin ieder individu de vrijheid, het vertrouwen en de maatschappelijke steun heeft om elk maatschappelijk probleem aan te pakken. www.ashoka.org.

Inschrijfformulier en aanvullende informatie

[1] Sociale innovatie biedt systeemveranderende oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken zoals emotionele ontkoppeling en trauma, isolement en marginalisatie, en gezondheidsproblemen.