Oproep aan overheid: nieuwe en scherpere regelgeving voor kindermarketing

mei 16, 2018

kindermarketing 

De overheid moet met strengere regelgeving komen voor het kindermarketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Dat stelt de Alliantie Stop Kindermarketing, een samenwerkingsverband van onder meer de Hartstichting, het Diabetesfonds en de gemeentes Rotterdam en Amsterdam, in een onderzoek dat dinsdag aan de Tweede Kamer werd aangeboden.

In opdracht van de Alliantie Stop Kindermarketing nam onderzoeksbureau Profundo nam het kindermarketingbeleid van 58 voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten onder de loep. De top-10 grootste fabrikanten van frisdrank, chips, koekjes, ijs, chocolade en suikergoed en de top-5 supermarkten werden ondervraagd over hun kindermarketingbeleid.

Volgens het onderzoek is Kettle Foods de positieve koploper qua kindermarketingbeleid, op de voet gevolgd door Nestlé, Mars, Concorp, Katja Fassin en Coca-Cola Nederland. Zeven bedrijven lopen achter op de regelgeving van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV). Daarnaast wilden 19 bedrijven, waaronder 8 van de 10 koekjesfabrikanten, niet meedoen aan het onderzoek. Daarmee zijn zij volgens de Alliantie Stop Kindermarketing niet transparant in hun kindermarketingbeleid.

Nestlé in EenVandaag

Ook EenVandaag besteedde aandacht aan dit onderzoek, en aan het kindermarketingbeleid van Nestlé. “Obesitas is een groot probleem, en wij willen onze verantwoordelijkheid pakken. En wij willen ook dat we met de hele branche onze verantwoordelijkheid pakken. Je bent zo sterk als de zwakste schakel, dus als zelfregulering op een gegeven moment niet voldoende werkt, dan ben ik zeker een voorstander van inspelen van de overheid”, zei Martine Olijslagers, directeur Chocolade van Nestlé Nederland, in de uitzending.

Bekijk het hele fragment: EenVandaag over kindermarketing