Koffie zorgt voor onmisbare interactie op de werkvloer

Goede smaak en kwaliteit belangrijkste koffiewensen

In de sociale interactie op kantoor speelt koffie tegenwoordig een cruciale rol. Het loopje naar het koffie apparaat is een belangrijke sociale gelegenheid: van alle medewerkers haalt 59% als ze voor zichzelf koffie halen ook direct een kopje koffie voor collega’s. Wanneer gekeken wordt naar de verdeling mannen en vrouwen blijkt dat mannen minder vaak koffie voor hun collega’s halen dan vrouwen, met 55% versus 66%. Dit blijkt uit de NESCAFÉ Koffiemonitor, het jaarlijkse onderzoek naar koffietrends op het werk.

Sociale interactie

Het belang van koffie op de werkvloer neemt toe. Door de digitalisering en de opkomst van flexibele werkplekken communiceren medewerkers veelal online met elkaar. Dit creëert een stijgende behoefte aan menselijk contact. Volgens 46% van de respondenten is in het bestaande bedrijfsleven een sfeervolle koffiehoek met smaakvolle koffie onmisbaar geworden. “Het is al jaren bekend dat betrokken medewerkers zorgen voor betere prestaties van een organisatie. Koffie faciliteert echte verbinding tussen collega’s en dat is iets waar mensen in deze tijd naar op zoek zijn.” aldus Laurent Willaerts, directeur Nestlé Professional, "Het bieden van een aantrekkelijke koffiehoek waar medewerkers informeel kunnen samenkomen is dus heel waardevol." Naast de inrichting van een koffiehoek heeft ook het aanbod in koffievariaties invloed op de interactie. Als er alleen zwarte koffie wordt aangeboden haalt 48% van de respondenten voor elkaar koffie. Al bij de mogelijkheid van drie variaties haalt 54% voor elkaar koffie en als er meer dan drie variaties worden aangeboden, haalt zelfs 66% koffie voor elkaar.

Zoveel mensen, zoveel wensen

Variatie en keuze blijken dan ook heel belangrijk op de werkvloer. Een espresso, cappuccino of latte wordt door 56% van de medewerkers gewenst op kantoor. Zelf kunnen bepalen hoe sterk de koffie is, is belangrijk voor 85% van de medewerkers. Kwaliteit is een blijvende meetlat. Een goede smaak vindt 80% van de medewerkers het belangrijkst. “We herkennen deze trends. Mensen drinken thuis en in de horeca steeds betere koffie. Ook op de werkvloer willen mensen steeds sterkere koffie en rijker qua smaak. Daar spelen we onder meer op in met onze nieuwe koffieblends gemaakt met de beste Arabica en Robusta bonen. Hierin zijn 3 tot 5% fijngemalen koffiebonen (Microgrinds) verwerkt, wat resulteert in een vollere koffiesmaak en een rijker aroma”, aldus Willaerts.

Over het onderzoek

De NESCAFÉ Koffiemonitor wordt jaarlijks in opdracht van Nestlé Professional verzorgd door PanelWizard. Dit online onderzoek vraagt Nederlanders naar hun mening en rituelen rond koffie op het werk. Dit onderzoek is uitgevoerd in september 2016 onder circa 550 respondenten.