Koffietrends uit horeca doen intrede op kantoor

Deel werknemers wil ijskoffie of koffie met smaakjes

Koffie met een smaakje zoals vanille of karamel, ijskoffie en een to-go beker voor onderweg. Het zijn allemaal trends uit de horeca die werknemers graag zouden terugzien op het werk. Dit blijkt uit De Koffiemonitor, het jaarlijkse onderzoek naar koffietrends op het werk in opdracht van Nestlé Professional, leverancier van koffieconcepten voor de zakelijke markt. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat koffie van een barista op het werk gewild is, maar dat de meerderheid van de werknemers niet bereid is hiervoor te betalen. Op de werkvloer gaat de voorkeur uit naar gratis koffie van goede kwaliteit.

De Koffiemonitor gaat dit jaar over de koffierituelen van werkende Nederlanders. Van hen geeft 79 procent aan vaste gebruiken te hebben bij het drinken van koffie op de werkvloer. Wel staan werknemers ervoor open om zo nu en dan af te wijken van hun koffieritueel. Ondanks dat bijna drie op de tien dagelijks dezelfde koffievariatie kiezen, zegt een kwart daar best een smaakje aan toe te willen voegen met speciale siropen zoals vanille of karamel. Nog eens één op de drie zou zelfs graag een ijskoffie willen drinken op de werkvloer. Hiermee lijkt een trend te zijn gezet waarbij koffiegewoontes uit de horeca ook hun intrede doen op de werkvloer.

Afbeelding: resultaten Koffiemonitor onderzoek onder circa 550 respondenten.

Niet iedereen wil betalen voor betere koffie

De Nestlé Koffiemonitor wordt jaarlijks in opdracht van Nestlé Professional verzorgd door PanelWizard. Dit online onderzoek vraagt Nederlanders naar hun mening en rituelen rond koffie op het werk. Dit onderzoek is uitgevoerd in juni 2015 onder circa 550 respondenten.

Wanneer een bedrijf een barista in de arm zou nemen in de koffiecorner met koffiespecialiteiten en latte art, geeft 80 procent van de ondervraagden aan hier graag gebruik van te willen maken. Mocht er een prijs tegenover een vers bereide koffiespecialiteit van een barista staan, dan wil men daar gemiddeld € 1,10 voor betalen. Echter geeft 60 procent van de ondervraagden aan niet te willen betalen voor een dergelijke specialiteit. Hieruit blijkt dat Nederlanders vasthouden aan de traditionele koffiecultuur waarin het vanzelfsprekend is dat koffie op het werk gratis is. Nederland is op dit vlak een uitzondering in vergelijking met andere Europese landen, waar de werknemer zelf betaalt voor zijn kop koffie op het werk.

"Koffie neemt op het werk een belangrijke plaats in. Het is niet voor niets dat werknemers lekkere koffie noemen als een belangrijke arbeidsvoorwaarde", zegt Laurent Willaerts, Country Business Manager van Nestlé Professional Nederland. "Bovendien zien we steeds vaker dat bepaalde horecatrends, zoals koffiespecialiteiten met latte art, ook opduiken in het bedrijfsleven. Vroeger waren de cappuccino’s en espresso’s zelden beschikbaar op het werk, inmiddels zijn ze volledig ingeburgerd. Wellicht zijn de koffiesiropen en ijskoffies dat binnenkort ook."

Over het onderzoek