Nederlander stelt gratis koffie in zorginstelling zeer op prijs

Foto: NESCAFÉ Coffee on wheels bij ziekenhuis Tergooi - Photo Republic ©

Een gratis kop koffie in de wachtkamer van een zorginstelling wordt door 92% van de Nederlanders ervaren als een zeer gastvrij gebaar. Volgens bijna 60% straalt het schenken van een duurzame kop koffie kwaliteit af op de zorginstelling. Dit blijkt uit De Koffiemonitor, een onderzoek naar koffieconsumptie in de zorg in opdracht van NESCAFÉ.

Koffie stelt op gemak

Uit de uitkomsten van het jaarlijkse NESCAFÉ Koffiemonitor onderzoek onder 545 bezoekers aan zorginstellingen, blijkt dat goede koffie in de wachtruimte van een zorginstelling een belangrijke rol speelt. Bijna twee derde van de respondenten in het onderzoek van koffieleverancier NESCAFÉ, onderdeel van levensmiddelenfabrikant Nestlé, geeft te kennen dat een kop koffie in de wachtruimte hen op hun gemak stelt. Daarbij blijkt dat het aanbod van verschillende koffievariaties wordt gewaardeerd. 41% geeft aan dat zij graag cappuccino of espresso zouden drinken bij een bezoek aan een zorginstelling. Bijna 50% van de respondenten zou de gratis kop koffie missen als deze niet zou worden aangeboden.

“Een bezoek aan een ziekenhuis of zorginstelling, of dat nu voor je eigen gezondheid is of die van een familielid of vriend, kan onwennig zijn. Bezoekers van zorginstellingen geven aan dat een kopje koffie op dat moment een geruststellend effect heeft. Bijvoorbeeld dat ze tijdens het wachten even kunnen ontspannen met een goede cappuccino.”, zegt Laurent Willaerts, Country Business Manager van Nestlé Professional. “Dat herkennen we bij veel van onze klanten in de zorg. Toen ziekenhuis Tergooi ons vroeg om samen te werken aan een project waarbij gastvrijheid richting de bezoekers van de zorginstelling voorop stond, hoefden we hier niet lang over na te denken. In de Chemotuin van Tergooi bieden wij een lekkere kop koffie gratis aan in een rustgevende, groene omgeving.”

Coffee on Wheels in de Chemotuin

Ziekenhuis Tergooi in Hilversum opende juni vorig jaar de eerste ‘Chemotuin’ ter wereld, speciaal bedoeld voor oncologiepatiënten tijdens de behandeling. Om patiënten zich meer op hun gemak te laten voelen, kan het aanbieden van een goede kop koffie niet ontbreken. Vanuit die gedachte besloot NESCAFÉ samen met lokale partner Urbain Trade de Chemotuin te sponsoren door een rijdende koffiekar te plaatsen. De ‘NESCAFÉ Coffee on Wheels’ (zie bijlage voor een foto) biedt patiënten en hun bezoek ook buiten in de Chemotuin een breed aanbod aan warme dranken. Ronald Bogaard, manager Restauratief bij Tergooi, is blij met de schenking: ''Chemotherapie is altijd behoorlijk beladen. Als je kijkt naar de Chemotuin, een hele rustige plek, vind ik een kopje koffie daar uitstekend bij passen. Met dit initiatief onderscheidt NESCAFÉ zich echt als partner.''

Over Nestlé Professional

Nestlé Professional voorziet in warme dranken voor de professionele markt en is onder meer actief in de leisure-, zorg-, kantoren- en instellingenmarkt. Onder het merk NESCAFÉ biedt Nestlé Professional een totaalconcept van kwalitatieve ingrediënten, snelle koffiemachines, optimale service en een wereldwijd vertrouwd merk. Eerder introduceerde NESCAFÉ innoverende oplossingen als de NESCAFÉ Milano Lounge en de NESCAFÉ Alegria Conforto.

Meer info: www.nestleprofessional.nl/nescafe