Stichting OOPOEH wint allereerste Europese Purina BetterwithPets-prijs

Purina oopoeh

Op het Purina BetterwithPets Forum 2018 in La Mola, Barcelona, is de Nederlandse Stichting OOPOEH bekroond met 40.000 Zwitserse Franc om haar innovatieve initiatieven te ondersteunen. Stichting OOPOEH hoopt de eenzaamheid te verminderen en de fysieke activiteit van ouderen te vergroten door ze als hondenoppas te verbinden aan een familie in hun buurt. Het was één van de initiatieven die uitgaat van de positieve kracht van de band tussen huisdieren en hun baasje. De prijs kwam tot stand in samenwerking met Ashoka, een pionier op het gebied van sociaal ondernemerschap. De overige vier finalisten, waaronder het Nederlandse Dutch Cell Dogs, ontvangen 15.000 Zwitserse Francs.

Stichting OOPOEH

"We zijn vereerd en verheugd deze prijs te mogen ontvangen, waardoor we de sociale impact van ons initiatief kunnen vergroten", aldus Sofie Brouwer, oprichter van de OOPOEH Foundation. "We hadden een fantastische workshop met Purina en zien er nu naar uit om ons project voort te zetten om kwetsbare senioren verder te helpen met het advies en de inspiratie van het BetterwithPets Forum."

De Purina BetterwithPets-prijs werd in november 2017 aangekondigd door Bernard Meunier, CEO van Nestlé Purina PetCare EMENA, als een zoektocht naar toonaangevende innovaties gericht op het verrijken van het leven van huisdieren en de mensen die van hen houden. In maart van dit jaar werd het platform voor het indienen van de inzendingen voor de prijs geopend en kwamen er vanuit heel Europa maar liefst 102 aanmeldingen binnen. Na een online screening en een jury-evaluatie door experts, werden vijf finalisten geselecteerd om hun projecten live te presenteren tijdens het Purina BetterwithPets Forum 2018. Dit waren Canine Hope, Dutch Cell Dogs, Medical Detection Dogs, K9 Hundekunde: Happy Kids with Happy School Dogs, en De OOPOEH Foundation. Tijdens het forum presenteerde elke deelnemer zijn project aan een panel van deskundigen. Gedurende het eendaagse evenement namen ze ook deel aan workshops met social innovators, ondernemers, en deskundigen en autoriteiten uit de huisdierenbranche. Tijdens de workshops probeerden ze oplossingen te vinden voor de uitdagingen waar ze tegenaan lopen.

"Het was echt ontroerend om de finalisten te horen spreken, om meer te weten te komen over hun inspirerende programma's en te ontdekken hoe ze erin zijn geslaagd om zo'n positieve impact in hun gemeenschap te bewerkstelligen", aldus Bernard Meunier, CEO van Nestlé Purina PetCare EMENA. "Onze samenleving praat vaak over de emotionele, maar ook de fysieke gevolgen van veroudering. Eenzaamheid is een van de belangrijkste problemen waarmee velen te kampen hebben, waarbij de meest kwetsbare senioren moeilijk te bereiken zijn omdat ze zelden hun huis verlaten en contact maken. De OOPOEH Foundation heeft veel oudere burgers geholpen om hun kwaliteit van leven te verbeteren. We feliciteren de Stichting met haar inspanningen tot nu toe en haar prijswinnende presentatie, waarin de essentie van het initiatief is vastgelegd, evenals haar betrokkenheid bij de gemeenschap en huisdieren. We zullen met de Stichting blijven samenwerken en ze volgen tijdens het uitbreiden van hun initiatief met het prijzengeld."

Het Purina BetterwithPets Forum was niet enkel georganiseerd om de winnaar(s) van de Purina BetterwithPets-prijs bekend te maken. Het was ook bedoeld om social innovators, ondernemers en belanghebbenden uit heel Europa samen te brengen om meer te weten te komen over sociale innovatie, om te netwerken en om deel te nemen aan workshops. De deelnemers wisselden ideeën uit, deelden hun expertise, spraken over hun uitdagingen en legden waardevolle contacten om mee samen te werken. "We wilden een krachtig netwerk creëren om samen verandering tot stand te kunnen brengen. We geloven dat dit forum een katalysator voor verandering zal worden, waardoor een rijker leven mogelijk wordt voor huisdieren, de mensen die van hen houden en onze gemeenschappen", aldus Bernard Meunier.