Sort by
Sort by

Als het aan Nestlé ligt, komt kattenvoer straks uit de tap

Voedingswarengigant Nestlé stort zich op onderzoek naar verpakkingen. Op de duurzaamheid daarvan wordt zij namelijk zelf aangekeken.

Bij een Instituut voor Verpakkingswetenschappen denk je niet meteen aan Nestlé. Toch opende ’s werelds grootste fabrikant van voedingsmiddelen deze week zo’n instituut. Bestuursvoorzitter Mark Schneider was erbij – als een van de lintenknippers – evenals de voorzitter van de raad van commissarissen, Paul Bulcke. Dat betekent dat Nestlé het instituut belangrijk vindt.

Nieuw in de wereld van verpakkingen is Nestlé niet. Een paar verpakkingen maakt het concern zelf. Onderzoek naar verpakkingen deed de Zwitserse multinational ook al, deels in samenwerking met universiteiten, verpakkingsfirma’s en kleine, op vernieuwing gerichte bedrijven. Niet zo vreemd, want er zullen maar weinig bedrijven in de wereld zijn die zo veel producten te verpakken hebben als Nestlé. Het concern maakt onder meer koffie, babyvoeding, ijs, chocola en diervoeding, verkoopt die producten over de hele wereld en behaalde over 2018 een omzet van ruim 83 miljard euro. Dat is ruim anderhalf keer zoveel als de omzet van Unilever vorig jaar.

Al het onderzoek naar verpakkingen wordt nu samengebracht in één researchinstituut nabij Lausanne. Daar werken al mensen die onderzoek doen naar, en het nodige weten van materialen en voedselveiligheid. Nestlé hoopt op kruisbestuiving tussen die deskundigen en trok voor het instituut ook zo’n 25 nieuwe mensen aan.

Lees hier het volledige artikel: Trouw - Voedingswarengigant Nestlé stort zich op onderzoek naar verpakkingen.