Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Bij Nestlé leven we naar het doel van ons bedrijf en dit met waarden die geworteld zijn in respect. De Nestlé Corporate Business Principles weerspiegelen onze toewijding aan een sterke ethische cultuur, die een niet-onderhandelbare basis is voor de manier waarop we zaken doen. Daarom is het van cruciaal belang voor ons bedrijf om een robuust rapportagesysteem te hebben waarmee we naar iedereen in onze waardeketen kunnen luisteren over eventuele niet-nalevingsproblemen.

Dat is waar Speak Up, ons speciale rapportagekanaal, om de hoek komt kijken.

 

Iedereen kan een melding doen

We moedigen onze medewerkers aan om hun stem te laten horen. Dit wanneer ze rechtstreeks worden geconfronteerd met of getuige zijn van elke mogelijk vorm van een niet-conforme situatie, zoals bijvoorbeeld pesterijen, discriminatie, machtsmisbruik, intimidatie, fraude, corruptie of belangenverstrengeling. Het gaat om elk incident en/of gedrag dat in strijd is met onze waarden, onze Corporate Business Principles (pdf, 4Mb) of Code of Business Conduct (pdf, 2Mb) evenals de wet- en regelgeving waaronder we werken. Wanneer medewerkers zich niet op hun gemak voelen om met hun lijnmanager, HR-manager of legal compliance manager te praten, kunnen ze dit vertrouwelijk melden via ons Speak Up-systeem.

We moedigen ook derden die banden hebben met Nestlé aan om zich uit te spreken als er iets misgaat. U kunt ons helpen door eventuele niet-nalevingsproblemen te melden via ons Speak Up-systeem. Deze wordt onafhankelijk beheerd door een derde partij en biedt u anonimiteit als u dat wilt.

Enkele cijfers

2,874
Meldingen van niet-naleving ontvangen in 2023

691
Bevestigde gevallen

122
Medewerkers hebben het bedrijf verlaten

Het Speak Up-systeem van Nestlé geeft alle medewerkers en externe stakeholders een sterke stem. Het geeft iedereen de mogelijkheid om een mogelijke niet-naleving van onze waarden, bedrijfsprincipes of de Nestlé Gedragscode te melden. Aarzel niet om uw stem te laten horen, of u nu direct wordt geconfronteerd met een situatie van niet-naleving, of als u er getuige van bent. Dank u voor uw vertrouwen.

Leanne Geale
Leanne Geale Executive Vice President - Group General Counsel

 

Een nalevingsprobleem melden

Hier vind je alle informatie die je nodig hebt om niet-naleving te melden, 24/7, elke dag van het jaar.

  1. Dien uw melding in via een webformulier of bel het gratis nummer om een bericht achter te laten. Je hebt de mogelijkheid om anoniem te blijven. Een melding doen
  2. Voeg een gedetailleerde beschrijving toe (wie, wat, wanneer, hoe) en voeg ondersteunend bewijs toe. Bijvoorbeeld kopieën van documenten of de namen van getuigen, die uw melding kunnen bevestigen. Houd er rekening mee dat algemene, vage claims niet worden onderzocht.
  3. Zodra u uw melding verstuurt, ontvangt u een individueel dossiernummer. Dit nummer heeft u elke keer nodig als u het systeem opent.
  4. We nemen alle meldingen over niet-naleving serieus en zullen er passende maatregelen voor nemen. Wij houden u op de hoogte van onze vorderingen.
  5. U kunt de voortgang volgen door terug te keren naar de website met uw dossiernummer.

 

Wat gebeurt er nadat ik een melding heb ingediend?

Nadat u uw melding heeft ingediend, doorloopt deze een aantal stappen. Dit is wat er daarna gebeurt.

Wij bevestigen de ontvangst van uw bericht binnen vijf werkdagen. Als uw eerste meldingniet voldoende bruikbare informatie/bewijs bevat, wordt u gevraagd om meer informatie/bewijs te verstrekken.

Elk rapport wordt zorgvuldig beoordeeld. We openen een zaak als uw melding een minimum aan bruikbare informatie en bewijsmateriaal bevat. Als er geen sprake is van een belangenconflict, wordt het onderzoek uitgevoerd door onze Market Compliance Officer in de regio/het land waar het incident zich zou hebben voorgedaan.

Rapporten met beschuldigingen in een van deze 11 gevoelige categorieën worden doorgestuurd naar de compliance director van de groep en het hoofd van het relevante juridische en compliance-gebied.

  1. Machtsmisbruik en/of intimidatie
  2. Antitrust en eerlijke behandeling
  3. Omkoping en corruptie
  4. Vertrouwelijke informatie, Privacybeleid
  5. Discriminatie, intimidatie en geweld
  6. Leden van de Raad van Bestuur / Senior Management in Zwitserland
  7. Fraude
  8. Mensenrechten
  9. Leden van het Uitvoerend Comité
  10. Niet-naleving van de WHO-code
  11. Ongewenste intimiteiten

Om de vertrouwelijkheid van het onderzoek te waarborgen, betrekken we alleen die personen die betrokken moeten worden. Onze compliance officers kunnen vertrouwelijke interviews afnemen met werknemers, aannemers of iedereen die zij relevant achten voor het onderzoek.

Doorgaans duurt het ongeveer 90 dagen voordat een onderzoek is afgerond. Het kan echter zijn dat we meer tijd nodig hebben voor complexe vraagstukken.

Na bestudering van alle bevindingen van het onderzoek zullen we beslissen of verdere actie nodig is. Wij houden u op de hoogte van de voortgang van het onderzoek en sturen u een definitieve reactie met de resultaten ervan.

Nestlé verbiedt represailles tegen een werknemer, persoon of entiteit die een melding heeft gedaan. We zullen ook de rechten van alle betrokkenen beschermen.