Verantwoorde marketing

Ons doel: kinderen alleen keuzes aanprijzen die hen helpen een voedzaam dieet te bereiken



verantwoord omgaan met marketing voor kinderen 

Kindermarketing is reclame en promotie specifiek gericht op kinderen. Met betrekking tot voedingsmiddelen kan kindermarketing een direct effect hebben op de kennis, voorkeuren en het consumptiepatroon van kinderen; als kinderen iets lekkers zien in een reclame, willen ze het hebben. Een indirect effect op de gezondheidstoestand van kinderen is mogelijk, bij bijvoorbeeld te veel en te vaak snoepen.

Kinderen zijn kwetsbaar. Zij kunnen geen onderscheid maken tussen marketing, reclame en de realiteit. Daarnaast vinden kinderen suikerrijke producten meestal erg lekker en zijn zij zich niet bewust van eventuele nadelige gevolgen. En hoewel ouders hun kinderen graag af en toe verwennen met iets lekkers, vinden zij een gezond voedingspatroon belangrijk.

Een gebalanceerd eetpatroon is ons uitgangspunt. Voor 2030 is onze ambitie om 50 miljoen kinderen te helpen een gezonder leven te leiden. Dit richt zich op voedingsonderwijs en voorlichting, verandering van productsamenstellingen én een strikt kindermarketingbeleid. In Nederland volgen we de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) 2015. Hierin zijn wij – als Nestlé – strenger.

Concreet betekent dit dat Nestlé Nederland zich houdt aan de volgende regels met betrekking tot kindermarketing:

  • Geen marketingactiviteiten gericht op kinderen jonger dan 7 jaar in alle categorieën.
  • Geen marketingactiviteiten gericht op kinderen jonger dan 13 jaar voor chocolade, koek, ijs en suikerhoudende dranken.
  • Marketingactiviteiten gericht op kinderen tussen 7 en 13 jaar is in overige categorieën alleen toegestaan met producten die voldoen aan de EU Pledge Nutrition criteria, die betrekking hebben op calorieën, zout, verzadigd vet en suiker.
  • Dit heeft betrekking op alle communicatiekanalen, inclusief POS (point of sale, ofwel de winkelvloer)-materiaal en verpakkingen.

Naast de regelgeving en ons beleid zijn wij deelnemer in de stichting Mediarakkers. Dit is een stichting die lesmateriaal ontwikkelt om kinderen en jongeren kennis over media bij te brengen en hen daarmee te helpen zich te ontwikkelen tot volwaardige consumenten in een commerciële wereld.

Meer informatie? 

Lees verder in ons rapport Creating Shared Value.