Verantwoorde marketing

Nestlé babyvoeding
Wij geloven dat borstvoeding de ideale voeding is voor baby’s. Dit is de reden dat wij volledig achter de aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) staan om je baby de eerste zes maanden exclusief borstvoeding te geven. Na deze periode volgt de introductie van passende voedzame aanvullende voeding, samen met het voortzetten van borstvoeding tot en met de leeftijd van 2 jaar en ouder. Op de website www.nestlébabyvoeding.nl vind je meer informatie.

Het beleid van Nestlé rondom kindermarketing 
Kindermarketing is reclame en promotie specifiek gericht op kinderen.

Kinderen zijn kwetsbaar. Zij kunnen geen onderscheid maken tussen marketing, reclame en de realiteit. Daarnaast vinden kinderen suikerrijke producten meestal lekker en zijn zij zich niet bewust van eventuele nadelige gevolgen. En hoewel ouders hun kinderen af en toe verwennen met iets lekkers, vinden zij over het algemeen een gezond voedingspatroon belangrijk.

Een gebalanceerd eetpatroon is ons uitgangspunt. Voor 2030 is onze ambitie om 50 miljoen kinderen te helpen een gezonder leven te leiden. Dit richt zich op voedingsonderwijs en voorlichting, verandering van productsamenstellingen én een strikt kindermarketingbeleid. In Nederland volgen we de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) 2015. Hierin zijn wij – als Nestlé – strenger.

Concreet betekent dit dat Nestlé Nederland zich houdt aan de volgende regels als het gaat om kindermarketing:

  • Geen marketingactiviteiten gericht op kinderen jonger dan 7 jaar.
  • Geen marketingactiviteiten gericht op kinderen jonger dan 13 jaar voor chocolade, koek, ijs en suikerhoudende dranken.
  • Marketingactiviteiten gericht op kinderen tussen 7 en 13 jaar zijn alleen toegestaan met producten die voldoen aan de EU Pledge Nutrition criteria, die betrekking hebben op calorieën, zout, verzadigd vet en suiker.
  • Dit heeft betrekking op alle communicatiekanalen, dus ook verpakkingen en winkelmateriaal.