NESPRESSO ONTHULT NIEUW ASSORTIMENT VOOR THUIS COMPOSTEERBARE KOFFIECAPSULES

De baanbrekende papieren, composteerbare capsule voor thuisgebruik biedt een andere manier om te genieten van duurzaam geproduceerde kwaliteitskoffie zonder in te leveren op de premium koffie-ervaring die consumenten van Nespresso gewend zijn. De capsules zijn compatible voor de Nespresso Original machines en zullen vanaf voorjaar 2023 lanceren in pilot markten Frankrijk en Zwitserland.

COMPOSTEERBARE KOFFIECAPSULE

Vevey, Zwitserland – 21 november 2022: Al 30 jaar streeft Nespresso ernaar zijn consumenten op een verantwoorde wijze de ultieme koffie-ervaring te bieden. Vandaag laat Nespresso die toewijding opnieuw zien door een nieuw assortiment papieren, composteerbare capsules voor thuisgebruik aan te kondigen.

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling heeft Nespresso een thuis composteerbare papieren capsule ontwikkeld die de hoogwaardige koffie levert waar het merk bekend om staat - zonder in te leveren op het gebied van smaakbeleving. De vraag van consumenten naar composteerbare verpakkingen neemt toe en naar schatting composteert op dit moment 45% van de Fransen thuis een of meer soorten biologisch afval¹.

Guillaume Le Cunff, CEO van Nespresso, zegt: "Sinds we eerder dit jaar een B Corp™ zijn geworden, zetten we ons meer dan ooit in voor het uitbreiden van de duurzame keuzes die we onze consumenten bieden. We zijn verheugd om onze allereerste op papier gebaseerde composteerbare capsule voor thuis aan te kondigen, die ons aanbod van aluminium capsules zal aanvullen die zowel recyclebaar zijn als gemaakt van 80% gerecycled aluminium. Het gaat hier om het beschikbaar stellen van nog een andere duurzame keuze, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit."

Verschillende aspecten van de capsule zijn voorzien van eigen technologie, waaronder het laagje van biopolymeer in de capsule die de koffie beschermt tegen oxidatie.

Julia Lauricella, hoofd van het Nestlé System Technology Center, zegt: "Dankzij onze 40 jaar ervaring met koffiesystemen konden we, samen met het Nestlé Institute of Packaging Sciences, een thuis composteerbare capsule op papierbasis ontwikkelen, compatibel met de Nespresso Original machines, die voldoet en de hoge verwachtingen die consumenten van Nespresso hebben op het gebied van bescherming van de aroma's en smaak van de koffie overtreft. We combineerden een zeer nauwkeurig papierpulpvormingsproces met een biologisch afbreekbare laag voor bescherming tegen oxidatie om onze koffie te beschermen tijdens transport, opslag en tijdens de hogedrukextractie in onze machines."

De koffiemeesters van Nespresso hebben ook vier nieuwe melanges gecreëerd, waaronder een biologische koffie, afkomstig uit het Nespresso AAA Sustainable Quality™ Program, die speciaal is samengesteld om perfect samen te gaan met deze nieuwe papieren capsules.

De innovatie is ontwikkeld als alternatief voor mensen die de voorkeur geven aan en toegang hebben tot compost, en breidt de duurzame keuzes die Nespresso consumenten nu al biedt met aluminium capsules uit. Aluminium is oneindig recyclebaar en de capsules worden gemaakt van 80% gerecycled aluminium. Momenteel biedt Nespresso meer dan 100.000 inzamelpunten voor aluminium capsules in 70 landen, waardoor bijna 90% van de klanten gemakkelijk toegang heeft tot een recyclemogelijkheid.

Het product is gecertificeerd voor compostering, voor zowel thuis als industrieel, door TÜV Oostenrijk, een internationale certificeringsinstantie. In sommige landen, waaronder Frankrijk waar Nespresso met dit assortiment experimenteert, worden deze capsules geaccepteerd in de openbare vuilnisbak.

Huhtamaki, een wereldwijde leverancier van duurzame verpakkingsoplossingen, was een van de partners bij de ontwikkeling van deze nieuwe papieren capsule.

Charles Héaulmé, CEO van Huhtamaki, zegt: "We zijn verheugd om met Nespresso samen te werken aan de thuiscomposteerbare papieren capsule. Een deel van deze baanbrekende innovatie is het resultaat van het combineren van papierpulp uit houtvezels, een natuurlijk hernieuwbaar materiaal, en het comprimeren ervan tot een koffiecapsule met behulp van onze zeer nauwkeurige technologie, waardoor een ander duurzaam alternatief voor Nespresso-liefhebbers ontstaat."

Nespresso zet zich in om consumenten bewust te maken van de manier waarop zij hun capsules kunnen composteren en pleit ervoor dat deze koffiecapsules in de openbare vuilnisbak voor bioafval/organisch afval worden toegelaten. In Frankrijk heeft Nespresso de Union des Acteurs du Compostable (UAC) opgericht, een belangengroep die overheidsinstanties, bedrijven, recyclingbedrijven en NGO’s samenbrengt om de implementatie van oplossingen te ondersteunen om producenten van bioafval te helpen hun bioafval beter te sorteren en consumenten bewuster te maken van compostering.

Het nieuwe assortiment zal aanvankelijk in Frankrijk en Zwitserland op het Nespresso Original systeem worden getest. Binnen een jaar wordt het verder gelanceerd in verschillende andere Europese landen.

¹ https://librairie.ademe.fr/dechets-economie-circulaire/4106-enquete-gestion-domestique-des-dechets-organiques.html