Door de coronacrisis eten we anders

Producenten van voedingsmiddelen hebben vrij weinig last van de coronacrisis. Eten doen we toch wel. Maar we eten nu anders, zegt Fabrice Favero, hoofd van Nestlé Nederland. ‘Dat vergt veel van het bedrijf.'

Net als veel andere managers telefoneert, mailt, videovergadert en appt Favero zich door de dagen heen. Gesprekken met zijn managers en twee keer per week een uitwisseling met zijn internationale collega’s. Onderwijzer is hij ook, voor zijn twee kinderen die nog thuis wonen. “Het gaat goed”, zegt de Zwitser, die Nestlé Nederland (ongeveer 1100 medewerkers) ruim een jaar leidt en daarvoor onder meer in Oostenrijk, Noorwegen en Egypte werkte. “Maar het is ook behoorlijk intensief.'

Een paar dagen voordat premier Rutte Nederland op 15 maart ‘op slot’ deed, had Nestlé het thuiswerken al ingevoerd. ’s Werelds grootste voedingsmiddelenconcern heeft hier één fabriek, voor babyvoeding in Nunspeet. Daar wordt doorgewerkt, met extra beveiliging, op anderhalve meter. Er waren veel zieken: de vijfploegendienst werd een vierploegendienst. Meer werkdruk derhalve, die Nestlé compenseert door de medewerkers drie maanden lang 200 euro netto per maand extra te betalen.

Lees hier het volledige artikel: Trouw - Door de coronacrisis eten we anders. ‘Door onzekerheid doen we minder impulsaankopen’