Is een hond op kantoor een goed idee?

Honden op kantoor

Er zijn steeds meer viervoeters te vinden in de werksfeer. Zorgt een hond inderdaad voor vrolijkheid en meer verbinding tussen collega’s, of zijn er ook nadelen?

Pip is de eerste die bezoekers enthousiast begroet als de deur van internetbureau Swink openzwaait. Dat doet ze kwispelend, want Pip is een hond. Sinds een jaar is dit huisdier van medewerker Suzanne van Kastel dagelijks op kantoor te vinden. ‘Ze is een levend stressballetje,’ zegt werknemer Vincent Wiering over haar aanwezigheid.

Uitlaatklep en gespreksonderwerp

We weten wat stress met werknemers kan doen. Uit onderzoek van de Virginia Commonwealth University bleek in 2012 al dat een kantoorhond stress op de werkvloer kan verminderen. Ook een onderzoek in de International Journal of Environmental Research and Public Health uit 2017 toont aan dat een hond op de werkvloer een bron van sociale steun kan zijn, stress kan verminderen, een positief effect kan hebben op interacties tussen werknemers en de frequentie van gesprekken tussen collega’s kan vergroten.

Bij Swink ondervinden ze dit aan den lijve. Kantoorhond Pip fungeert als uitlaatklep en gespreksonderwerp voor de werknemers. Ze verbindt de medewerkers van de social enterprise, waarvan het merendeel een vorm van autisme heeft. Ook een hoop klanten die langskomen vragen eerst naar Pip, daarna pas naar een persoon die bij het bedrijf werkt. ‘En ze scoort natuurlijk erg goed op sociale media. Ze is echt onderdeel geworden van ons huismerk,’ zegt Van Kastel.

Swink is een relatief klein bedrijf. Pip ligt vanaf de deur al snel netjes op haar plaats naast het bureau van Van Kastel. Ze kan er overal rondlopen. ‘Bij een groot bedrijf is het misschien iets moeilijker om een hond overal te laten loslopen,’ vermoedt Van Kastel.

Paspootje

Toch verwelkomt ook het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld, Nestlé, honden op het kantoor. ‘Het start bij ons met een keuring’, zegt Judy Zwinkels, hoofd corporate communicatie van Nestlé Nederland. ‘Iedereen die het wil, mag een hond meenemen naar het werk. Wel moet de hond goed (naar commando’s) kunnen luisteren. Een hond die door de keuring komt, krijgt een ‘paspootje’ waarmee hij of zij het kantoor binnen kan.’ Ook maakte Nestlé een aantal aanpassingen aan het gebouw: het kreeg hondenhuisregels, honden staan via een bord in de gang op ‘aanwezig’ of ‘afwezig’ en de liften zijn onderverdeeld in ‘hondvriendelijk’ en ‘niet-hondvriendelijk’.

Lees hier het volledige artikel: MT - Is een hond op kantoor een goed idee?