Impact en impuls

Lage merkentrouw in chocoladecategorie

dec 11, 2018

Chocolade 

De chocoladecategorie is veelzijdig: zoveel merken, zoveel smaken en meer. Bij Nestlé bijvoorbeeld draait het om appetite appeal en duurzaamheid. Johnny Doodle bouwt on- en offline aan een oprecht merk.

Met de meest uiteenlopende smaken van verschillende merken vormt het chocoladeschap in de supermarkt een walhalla op zich. Bij veel consumenten belandt chocolade dan ook vanuit een impuls in de winkelwagen. In 65% van de gevallen staat het niet op het boodschappenlijstje en in de andere gevallen gaat het vaak om een generieke beschrijving, zoals ‘iets lekkers’. Consumenten laten zich in de supermarkt inspireren en de verpakking heeft grote invloed op hun keuze.

Merkentrouw

"De merkentrouw binnen de chocoladecategorie is relatief laag. Er zijn geen barrières om te switchen tussen segmenten en merken. Het risico van een verkeerde aankoop is klein", vertelt Willemijn Sanders, Category Manager Confectionery van Nestlé Nederland. "Smaak is het belangrijkst; een product moet goed smaken én er lekker uitzien. De appetite appeal van een product is cruciaal en de verpakking draagt hieraan bij. Ook kun je met de verpakking beleving creëren en een product een bepaalde functionaliteit geven. Bij KITKAT Senses bijvoorbeeld maakt de verpakking het geschikt om te geven en om te delen."

Lees hier het volledige artikel: Verpakken Magazine - Impact en Impuls