Sort by
Sort by

Marjolijn Niggebrugge (Nestlé) over harder slaan op de purpose-trommel

Marjolijn Niggebrugge Nestle

Binnenkort publiceert Adformatie de Grote Marketing Enquête. De CCO van Nestlé reflecteert nu alvast op de uitkomsten betreft purpose.

Verrassing! Purpose marketing blijkt géén hype te zijn! Dat blijkt althans uit de jaarlijkse Grote Marketing Enquête, uitgevoerd door DVJ Insights, in opdracht van Adformatie. De uitkomsten daarvan worden uitgebreid gepubliceerd in de komende editie van Adformatie (verschijnt 16 november). Een klein tipje van de sluier oplichten: ruim twee derde van de ondervraagde marketeers vindt dat zijn of haar bedrijf een duidelijke purpose heeft, terwijl bijna iedereen van die marketeers zich ook met die purpose kan identificeren.

Dat vertaalt zich in het rotsvaste geloof bij driekwart van de marketeers dat hun bedrijf een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. Dat is een verrassende uitkomst, omdat purpose marketing - je merk betekenis laten toevoegen aan de samenleving - door veel stuurlui aan wal alweer was doodverklaard.

Bestaansrecht

Bij Nestlé zijn ze ook ‘kamp purpose’. De trots over de maatschappelijke betekenis van het FMCG-concern wordt intern sterk gevoeld. Hoe werkt purpose voor je, zowel naar binnen, als naar buiten toe? Naar aanleiding van de uitkomsten van voornoemde enquête, praten we erover verder met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur bij Nestlé.

Waar we in de markt vaak horen dat purpose driven marketing toch vaak purpose-washing is, en bovendien een hype is die over het hoogtepunt is, blijkt het onder marketeers dus juist alive and kicking te zijn. Niggebrugge kan die tegenstellling niet verklaren. Sterker nog, ondanks het feit dat marketingkanonnen als Mark Ritson en Byron Sharp (scherpe!) kanttekeningen zetten bij purpose, herkent zij de spanning niet zo. ‘Ik hoor vooral dat mensen het fijn vinden om een focus op hun bestaansrecht te hebben. Zeker in grotere organisaties is het in het dagdagelijkse werk een soort kompas. Waarom doen we dingen? En wat is mijn rol daarin?

Lees het volledige artikel hier: Adformatie - Marjolijn Niggebrugge (Nestlé) over harder slaan op de purpose-trommel