Interview Fabrice Favero - Nederland is dit jaar anders gaan eten: gezonder en vaker vegetarisch

Trouw

Nederland is dit jaar anders gaan eten. Meer gemaksvoedsel, meer luxe producten, meer vleesvervangers en plantaardige producten, zegt de directeur van Nestlé Nederland, Fabrice Favero.

Opeens was er dat virus en ging Nederland op slot. De Nederlandse poot van Nestlé, ’s werelds grootste voedingsmiddelenconcern, merkte het meteen: Nederland ging anders eten. Cafés en restaurants en bedrijfskantines waren dicht, mensen aten vaker thuis. De vraag naar horecaproducten en chocola daalde, de vraag naar bouillonblokjes (Maggi), maaltijdmixen, vleesvervangers (Garden Gourmet), pizza’s (Wagner) en koffie (zoals Nespresso) steeg.

Het was soms lastig om die plotse verandering bij te benen, zeker half maart toen Nederland massaal aan het hamsteren sloeg. Om Nederland toch te kunnen bevoorraden – op babyvoeding na worden alle producten die Nestlé hier verkoopt geïmporteerd – was het aanpoten. Achter de schermen moest er een hoop worden geregeld en geïmproviseerd, vertelde de directeur van Nestlé Nederland, Fabrice Favero, eind april. Nog afgezien van alle maatregelen die Nestlé in zijn fabrieken en bij het transport van zijn producten moest nemen om coronaproof te werken.

Op de kop af acht maanden later praat Trouw opnieuw met Favero – weer via een beeldverbinding – om terug te blikken op dit vreemde jaar. Het begon normaal, toen was er die lockdown, daarna was het een tijd bijna-normaal en het eindigde met een lockdown-plus. Was dat te behappen? Eet Nederland nog steeds anders dan voor de coronacrisis? En zijn er eetveranderingen die blijvend (lijken te) zijn?

Lees hier het volledige artikel: Trouw - Nederland is dit jaar anders gaan eten: gezonder en vaker vegetarisch