Sort by
Sort by

Nestlé Chocolade wint Sustainable Brand Index Initiatief van het Jaar Verkiezing

Sustainable Brand Index Initiatief van het Jaar

De winnaar van de Sustainable Brand Index (SBI) Initiatief van het Jaar Verkiezing is Nestlé Nederland’s Chocoproef, een innovatief project waarin Nestlé haar kwetsbaarheid laat zien in de vorm van een verdiepend journalistiek experiment in de cacao sector. Dit werd bekendgemaakt door Harm Edens en Ruud Koornstra, tijdens de jaarlijkse bekendmaking van de Nederlandse editie van Sustainable Brand Index, die dit jaar online plaatsvond. 

Diepgang in de discussie, eerlijkheid duurt het langst Nestlé huurde twee journalisten in om ze vervolgens volledige onafhankelijkheid te bieden. De Nederlandse Vereniging voor Journalisten hielp mee die te waarborgen en zo kwam er een documentaire waarin Nestlé de volledige controle uit handen gaf. De te onderzoeken materie was gevoelig. Journalisten Gierveld en Pinxteren kregen namelijk de opdracht om het Nestlé Cocoa Plan te bezoeken. Gevoelig omdat de cacaoteelt wereldwijd regelmatig onder vuur ligt vanwege wantoestanden op het gebied van (on)eerlijke handel, miserabele arbeidsomstandigheden, kinderarbeid en zelfs slavernij. 

Over complexiteit versus “jullie bij Nestlé moeten het beter doen”. ‘Het biedt veel meer diepgang aan de discussie’. De jury waardeert de transparantie en ‘gedurfdheid’ die Nestle laat zien op een menselijke manier. ‘Eerlijkheid duurt het langst,we hebben elkaar echt nodig en die boodschap landt, aldus Elif Algu van de vakjury. 

Lees hier het volledige artikel: Duurzaam Ondernemen - Nestlé Chocolade wint Sustainable Brand Index Initiatief van het Jaar Verkiezing