Nestlé mag niet altijd innovaties melden

Maggi laag in zout

Amstelveen - Grote voedingsbedrijven worden vaak bedolven onder de kritiek dat zij te weinig doen aan de gezondheid van de bevolking. “Maar vaak kunnen wij ook niet vertellen waar we mee bezig zijn”, zegt Valerie van Schaick, directeur Food van Nestlé Nederland.

We zitten in de proefkantine bij Nestlé, waar kok Ben producten van Maggi voor tovert die ‘laag in het zout’ zijn. “Bedrijven mogen volgens Europese claimwetgeving pas zeggen dat ze minder zout of suiker produceren als ze een stap van minstens 25% minder suiker of zout maken”, zegt Van Schaick. “Dat is soms lastig, want wij willen geen klanten verliezen door extreme smaakaanpassingen. Soms is het beter drie stapjes van 10% minder zout te doen dan een van 30%. Het nadeel is dat wij daar niets over naar buiten mogen brengen.”

“Ook wil je niet dat wij het zout eruit halen en dat eters naast hun bord een zoutbus neerzetten en er kwistig mee gaan strooien, omdat ze het anders niet lekker vinden”, zegt kok Ben. Hij is in 2008 in dienst getreden van Nestlé om het zout in Maggi-producten terug te brengen, vertelt hij. Dagelijks schaaft hij aan de Maggi-receptuur om minder zout niet ten koste te laten gaan van de smaak.

Lees het hele artikel hier: De Financiële Telegraaf – Nestlé mag niet altijd innovaties melden

Bekijk ook deze video, waarin DFT-journalist Harry van Gelder MAGGI-gerechten met minder zout proeft.