Toen Marine, projectmanager R&D van Nestlé, en het team de straten, cafés en winkels in het Verenigd Koninkrijk afgingen om uit te zoeken wat de wensen van mensen waren als het gaat om melk, deden ze een aantal interessante ontdekkingen.
"Mensen wilden plantaardige producten toevoegen aan hun dieet," legt Marine uit. "Maar het was moeilijk om één plantaardig alternatief voor melk te vinden dat aan al hun behoeften voldeed. Het gaat dan om onder andere om goede voedingswaarden, een geweldige smaak en ook echt veelzijdig zijn, zodat het in alles kan worden gebruikt wat ze willen, net als melk."
WUNDA®: veelzijdig en CO2-neutraal
En zo begon een intensieve teamuitdaging van zes maanden die resulteerde in WUNDA®, een erwtendrank waarmee we bij Nestlé een grote stap zetten in de wereld van plantaardige dranken in Europa. WUNDA® heeft een hoge voedingswaarde; het heeft een neutrale smaak die zich leent om puur te drinken, als basis voor ontbijtgranen, mee te koken en om een cappuccino mee te zetten. WUNDA® heeft de juiste hoeveelheid eiwitten en de juiste consistentie om structuur te behouden wanneer het wordt opgeschuimd voor koffie. Daarnaast is WUNDA® CO2-neutraal.
Het beste van twee werelden
Het plan met WUNDA® was om de markt te ontwrichten. Diverse teams uit heel Nestlé werden aan boord gehaald om als 'intrapreneurs' te werken met een startup-benadering voor ideevorming en besluitvorming. "We probeerden een product te maken dat totaal anders is dan wat er op de markt is," zegt Rani, die Business Manager is voor Dairy Beyond the Core bij Nestlé. "Wunda is een volledig nieuw merk voor Nestlé, dat de Europese markt betreedt. We willen de ondersteunende held spelen voor onze consumenten. We moeten net zo doortastend zijn als een held. Onze doelgroep zijn millennials. Zelfs de kleuren zijn vrij uniek voor ons. We wilden echt opvallen en een aantal normen doorbreken. We wilden de disruptors disrupten." Deze manier van denken betekende dat er snel spannende dingen konden gebeuren. Door gebruik te maken van Nestlé's R&D-expertise en eigen technologieën op het gebied van zuivel en plantaardige producten en zich tegelijkertijd als een start-up te gedragen, wist het team dat ze niet te stoppen waren. Marine omschrijft het als 'het beste van twee werelden'.
De kracht van erwten
Alexandre, R&D plant-based innovation lead bij Nestlé's grootste onderzoeks- en ontwikkelingscentrum voor zuivelproducten en plantaardige zuivelalternatieven in Konolfingen wist dat ze samen met zijn team de intrapreneurs moesten helpen een product te ontwikkelen dat heel anders was in een toch al zeer verzadigde markt. "Melk is een zeer voedzaam ingrediënt," legt Alexandre uit. "Als we plantaardige alternatieven ontwikkelen, moeten we zorgen voor de juiste voedingswaarden."
Goed resultaat met blinde test
61% van de veganisten verkoos de drank op basis van erwten boven andere dranken in een blinde test. Erwten zijn een goede optie omdat ze veel eiwitten en vezels bevatten en ook milieuvriendelijk zijn. Maar, zoals Alexandre uitlegt, er is een smaakprobleem. "Erwten hebben de neiging om zoetig te smaken en een onaangenaam zanderig en droog gevoel in de mond te geven". Met de juiste technologieën konden ze de onaangename smaak overwinnen en tegelijkertijd een echt veelzijdig product helpen creëren.
De start van een reis
WUNDA® is op de markt in Frankrijk, Nederland en Portugal. In de geest van innovatie wordt de lancering van WUNDA® beschouwd als het begin van een spannende reis. "We willen ervoor zorgen dat WUNDA® opvalt op de Europese markt, en we zullen doorgaan met het ontwikkelen van andere spannende plantaardige producten voor het merk," zegt Rani.
Alexandre, Marine, Rani en de rest van de teams achter het product zijn trots op wat ze tot nu toe hebben bereikt. "We brengen iets op de markt dat relevant is vanuit het oogpunt van voeding, smaak, duurzaamheid en veelzijdigheid," straalt Alexandre. "Elke keer als ik een slok neem van mijn latte met WUNDA®, ben ik trots op wat we als team hebben bereikt."
Lees hier meer over WUNDA®.