Sort by
Sort by

MAGGI zorgt voor verbinding tijdens de Week tegen Eenzaamheid

MAGGI werkt samen met Resto VanHarte, Go mingle en Koffietijd in de strijd tegen eenzaamheid
Terug naar persberichten

In de Week tegen Eenzaamheid staan ontmoeting en verbinding centraal. Nestlé’s Maggi introduceert daarom samen met Resto VanHarte en Go mingle een speciaal soeprecept, om mensen te verbinden en om aandacht te vragen voor eenzaamheid. Voor alleenwonenden - jong, oud en alleenstaande ouders - is de huidige situatie soms best lastig. Juist nu ligt eenzaamheid op de loer! Eenzaamheid aanpakken begint met in contact komen. Met de acties tijdens de Week Tegen Eenzaamheid 2020 kan iedereen op een laagdrempelige manier iets doen voor een ander en hem of haar een hart onder de riem steken. 

Alternate text

Het soeprecept staat op het menu bij de Maggi-buurtdiners die zij tijdens de Week tegen Eenzaamheid van 1 t/m 8 oktober samen met Resto VanHarte en Go mingle organiseert. Daarnaast roepen zij met de actie ‘Ik kook VanHarte voor jou’ mensen op om zelf thuis soep te koken voor een ander. Hiermee willen zij mensen stimuleren juist nu in hun eigen buurt bij te dragen aan de strijd tegen eenzaamheid met een lekkere maaltijd en een praatje.

Maggi en Resto VanHarte slaan sinds 2019 de handen ineen om eenzaamheid in Nederland aan te pakken met de organisatie van buurtdiners. Toen Resto VanHarte haar buurtrestaurants eerder dit jaar moest sluiten vanwege het coronavirus, lanceerden zij samen het initiatief ‘Ik kook VanHarte voor jou’. Om meer jongeren te bereiken, hebben zij Go mingle in deze samenwerking betrokken. Ook Koffietijd, waarmee Maggi een langdurige samenwerking heeft, besteedt de hele week aandacht aan het thema eenzaamheid. Iedere dag wordt een kop soep gebracht bij iemand die wel een praatje kan gebruiken om zo aandacht te vragen voor het thema eenzaamheid en mensen aan te sporen in actie te komen.

Valerie van Schaick, Directeur Food bij Nestlé Nederland, zegt: “De strijd tegen eenzaamheid is nu belangrijker dan ooit. We zijn er trots op dat we samen met Resto VanHarte, Go mingle en Koffietijd kunnen bijdragen aan de aanpak van eenzaamheid. Samen willen we zo veel mogelijk mensen bereiken en contact laten maken door de verbindende kracht van koken.”

Aandacht voor eenzaamheid juist nu van belang 

Uit cijfers van het CBS in 2019 bleek dat 1 op de 10 Nederlanders zich sterk eenzaam voelde. Bijna 50% van de bijna 3 miljoen alleenwonenden en meer dan 40% van de ruim 350 duizend alleenstaande ouders voelt zich enigszins tot sterk eenzaam. Door de coronacrisis voelen Nederlanders zich vaker eenzamer, zo blijkt uit onderzoek van I&O research. Maggi heeft zich in 2019 aangesloten bij de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid, een initiatief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waarbij bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheidsinstellingen de handen ineenslaan om eenzaamheid te adresseren en aan te pakken.