Meer dan 200 ondernemingen hebben onder de vleugels van Nestlé’s Alliance for YOUth de krachten gebundeld om de jeugdwerkloosheidscrisis in Europa aan te pakken. Zij beloven de komende jaren meer dan 100.000 kansen voor jonge mensen te creëren.
In de context van een uitdagende economische omgeving, met weinig tot geen groei, verbindt de Alliance for YOUth zich er toe samen te werken met de beleidsmakers en de onderwijssector om zowel functionele inzetbaarheid als werkgelegenheidsgroei te stimuleren.
“Met meer dan 200 ondernemingen uit heel Europa is de Alliance for YOUth de eerste pan-Europese beweging van ondernemingen die zich ertoe verbindt om jonge mensen te helpen zich beter voor te bereiden op de professionele wereld en hun kansen in een uitdagende arbeidsmarkt te verbeteren,” aldus Laurent Freixe, CEO Nestlé Europe.
Ondertekening Jongerenakkoorden in Den Haag
Vanochtend was Nestlé Nederland aanwezig in het Mauritshuis in Den Haag bij de ondertekening van de Jongerenakkoorden. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en ambassadeur jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk hebben hiermee met grote en kleine werkgevers afspraken gemaakt over de bijdrage van het bedrijfsleven en de aanpak van de jeugdwerkloosheid in Nederland.
Deelnemende bedrijven hebben toegezegd zich in te zetten voor stages en banen. Daarnaast zullen zij jongeren ondersteunen bij een goede start op de arbeidsmarkt door bijvoorbeeld cv-clinics en sollicitatietrainingen. De ondertekening van het akkoord sluit goed aan bij het Nestlé Needs YOUth initiatief in Nederland.
Na afloop van de ondertekening vindt op Het Plein in Den Haag een netwerkevenement plaats voor jongeren en bedrijven.
Essentieel thema voor jongeren
Volgens een nieuw onderzoek van Nielsen ziet 23% van de jongeren in Europa werkloosheid als het grootste maatschappelijke probleem voor de komende vijf à tien jaar. Het onderzoek werd uitgevoerd voor het Alliance initiatief.
55% van de respondenten die werkloos waren wijst vooral naar de overheid als schuldige voor het feit dat jongeren nog altijd te weinig kansen krijgen.
Zo'n 2.000 jongeren uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje tussen 18 en 29 jaar oud namen deel aan het onderzoek. Uit de resultaten bleek ook dat 40% van de jongeren in de leeftijdsgroep van 21 tot 24 jaar vreest dat de werkvooruitzichten in hun land voor de komende 12 maanden niet goed zijn.
De belofte van Alliance for YOUth
De bedrijven binnen de Alliance for YOUth hebben toegezegd een aantal gezamenlijke en individuele initiatieven uit te werken om jongeren betekenisvolle werkervaringen en stages aan te bieden. Dit zal meer dan 100.000 banen en opleidingskansen genereren.
Nestlé heeft de afgelopen 8 maanden zo'n 8.000 kansen gecreëerd.
De bedrijven zullen hun werknemers ook aanzetten om de maatschappij in te trekken en jongeren voor te bereiden op hun professionele leven door middel van praktisch advies, cv-tips en sollicitatietraining.
De Alliance for YOUth-partners zullen actieve leden worden van de European Alliance for Apprenticeships van de Europese Commissie. Als actieve ambassadeurs voor beroepsonderwijs in heel Europa promoot deze ervarings- en opleidingsplekken.
Wereldwijde en lokale partners uit heel Europa
Eind juni lanceerde Nestlé, samen met 14 Europese zakenpartners en 13 Portugese partners, de Alliance for YOUth in Lissabon. Op 18 september zullen nog andere lokale, betrokken zakenpartners worden bekendgemaakt.
De stichtende firma's omvatten uitzendbureau Adecco, verzekeraar AXA, internationale voedingsgroep Cargill, logistieke groepen CHEP en DS Smith, consultants Ernst & Young, sociaalnetwerkbedrijf Facebook en parfum- en aromafabrikant Firmenich.
Ook IT-bedrijf Google, consumentinzichtengroep Nielsen, communicatiefirma Publicis Group, technologiebedrijf Salesforce, informatie-uitwisselingsplatform Twitter en advocatenkantoor White & Case hebben zich al aangesloten bij de Alliance.
De Alliance for YOUth is de vierde pijler van Nestlé’s Europees jeugdwerkgelegenheidsinitiatief, Nestlé Needs YOUth, dat in november 2013 in Athene werd gelanceerd.