Sort by
Sort by

Leren jezelf te verkopen

Terug naar persberichten
Amstelveen

TELEGRAAF 17-01-2015
Door: Paola van de Velde

BEDRIJFSMENTOR OEFENT MET JONGEREN SOLLICITATIETECHNIEKEN

De Amsterdamse rechtenstudente Vildan Kutlu zocht een stageplek bij een advocatenbureau. Na een paar keer te zijn afgewezen, begreep ze dat ze haar sollicitatievaardigheden moest bijschaven. „Ik wilde weten wat ik fout deed.” Bedrijfsmentor Hugo Stienstra, corporate communicatiemanager bij Nestlé, bood uitkomst.

telegraaf%20leren.png

„Wij zijn met elkaar in contact gekomen via Link2Work”, vertellen Kutlu en Stienstra. „Via dit initiatief van de werkgeversorganisatie VNO-NCW, MKB-Nederland, de vakbonden, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk
worden jongeren gematcht aan een bedrijfsmentor, die hen helpt hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.”

Inmiddels hebben in Amsterdam en Rotterdam al ruim 100 jongeren een mentor gevonden via Link2Work. „Omdat Hugo ook rechten heeft gestudeerd, werd ik aan hem gelinkt”, zegt Kutlu. „Het klikte meteen. Hij heeft me geholpen met het opstellen van een goed doortimmerd cv. Daarnaast heeft hij met mij in diverse rollenspellen alle aspecten van het solliciteren geoefend.”

„Een sollicitatiegesprek is geen gewoon gesprek, het is net een pitch”, vult Stienstra aan. „In drie kwartier moet je jezelf verkopen. Belangrijk daarbij is: hoe kom je over? Dat begint al bij de eerste handdruk.”

„Door met Hugo te praten, kwam ik erachter dat ik voorheen eigenlijk steeds onvoorbereid op gesprek was gegaan. Op bekende standaardvragen, zoals: wat zijn je slechte eigenschappen, had ik geen goed antwoord.”

„Ik zei gewoon doodleuk dat ik geen slechte eigenschappen had. Dat is natuurlijk niet het juiste antwoord, begrijp ik nu, want dit kan wel heel arrogant overkomen”, lacht Kutlu, die zich in arbeidsrecht wil gaan specialiseren.

„De behoefte aan hulp bij jongeren is groot”, constateert Stienstra, die zijn mentee ook aanspoorde om bij een eventuele afwijzing altijd na te bellen om – hoe confronterend ook – de reden te achterhalen. „Deze specifieke vaardigheden leren ze niet op school of de universiteit. Bovendien heeft niet iedereen thuis of in de vriendenkring mensen die hen in het sollicitatieproces kunnen helpen.”

Als bedrijfsmentor heeft hij Vildan daarom ook in contact gebracht met de juriste die bij voedingsmiddelenproducent Nestlé werkt. „Dat is goed voor haar netwerk. Daarnaast heb ik de sollicitatiebrieven van Vildan laten lezen en aanscherpen door onze HR-afdeling. Zo kan zij gebruik maken van alle kennis binnen onze organisatie.”

„Wij willen graag ons steentje bijdragen aan het oplossen van de jeugdwerkloosheid”, legt Stienstra uit. „Binnen ons eigen programma ’Nestlé Needs YOUth’ hebben we het afgelopen jaar zo’n 150 Nederlandse jongeren aan een baan of stage bij Nestlé mogen helpen. Het doel is om in heel Europa binnen drie jaar 20.000 banen en stages voor jongeren bij Nestlé te creëren.”

Inmiddels heeft Vildan Kutlu haar felbegeerde stageplek te pakken. In april kan ze beginnen bij een groot advocatenkantoor. „Bij mijn laatste sollicitatie kwam ik heel zelfverzekerd over, dankzij de tips en training van Hugo”, knikt ze.