Nieuwe campagne Nescafé Empty Label vertelt middels AR de persoonlijke verhalen van de koffieboeren

Nescafé introduceert Empty Label, een tijdelijke verpakking waaraan op het eerste gezicht niets bijzonders te zien is. Met een witte, simplistische verpakking wil Nestlé de aandacht op het verhaal van de koffieboeren vestigen. Door de QR-code op de verpakking te scannen, kan de consument middels augmented reality honderden labels ontdekken die de boeren zelf gemaakt hebben.

Met deze campagne wil Nescafé laten zien dat haar koffie wordt geproduceerd met respect voor de boeren, hun gemeenschap en het milieu. Nescafé maakt ruimte voor de boeren door in de supermarkt bij de best verkopende producten twee maanden vrijwel alle branding van de labels te verwijderen. De nieuwe verpakkingen zijn wit en hebben een QR-code waarvan een klein hoekje open gepeld lijkt. Wanneer de consument de QR-code scant, wordt het label met de koffieboer in beeld onthuld. Hier komen de verhalen van meer dan honderd boeren middels augmented reality tot leven. Zo komt de consument meer te weten over hoe de koffie van Nescafé wordt verbouwd. De koffieboeren vertellen onder meer over hoe het verbouwen van koffie bijdraagt aan hun gemeenschap, waar ze trots op zijn en hoe ze duurzaam verbouwen.

Nescafé Plan
Middels het Empty Label komt het Nescafé Plan tot leven. Dit programma werd in 2010 geïntroduceerd om uitdagingen op het gebied van duurzame koffie aan te pakken door middel van één programma dat is gericht op koffieverbouwing, -productie en -consumptie.

‘Met het Nescafé Plan hebben we als doel het leven van koffieboeren en hun families te verbeteren en tegelijkertijd de kwaliteit van hun koffiebonen te verhogen. De koffieboeren doen voor ons het echte werk. Daarom willen we met de Empty Label-campagne de
koffieboeren in de spotlight zetten en ze dichter naar de consument brengen.’ aldus Natalia Eliseeva, Director Retail Coffee van Nestlé Nederland.

In 2020 was het tienjarig jubileum van het Nescafé Plan. In de afgelopen tien jaar is het volgende bereikt:

• Momenteel wordt ruim 90 procent van de koffie voor Nescafé-producten in Europa op verantwoorde wijze ingekocht.
  • De distributie van 235 miljoen resistente koffieplantjes heeft bijgedragen aan de renovatie van bijna 120.000 hectare aan koffieplantages.
  • De ontwikkeling van vijftien nieuwe Arabica- en Robusta-koffievariëteiten met hogere productiviteit, veerkracht en hoogwaardige kwaliteit.
  • Meer dan 900.000 boeren hebben training gekregen in goede landbouwpraktijken, met als doel het optimaliseren van de productiviteit en de kosten, het verbeteren van de kwaliteit en het verminderen van de ecologische voetafdruk door middel van efficiënte irrigatiemethoden en snoeitechnieken.
  • Leiderschapstrainingen aan meer dan 10.000 vrouwen en jonge boeren op het gebied van persoonlijke financiën.
  • Versterking van de zakelijke vaardigheden van meer dan 10.000 boeren met de nadruk op financiële kennis, boekhouding en ondernemerschap.

Na het tienjarig jubileum van het Nescafé Plan en het behalen van de gestelde doelen breidt Nescafé het plan nog verder uit en committeert het bedrijf zich eraan tegen 2025 wereldwijd 100 procent verantwoorde koffie aan te bieden. Hiervoor publiceert Nestlé voor het eind van het jaar een uitgebreid Nescafé stappenplan voor duurzaamheid.

De Nescafé Empty Label-verpakkingen zijn verkrijgbaar in de supermarkt in februari en maart.

Nescafé Empty Label