De Raad van Kinderen adviseert Nestlé over hoe zij kinderen in Nederland kan helpen gezonder te eten

Nestlé heeft dit jaar voor het eerst haar eigen Raad van Kinderen geïnstalleerd om advies te krijgen over wat zij kan doen om kinderen in Nederland te helpen gezonder te eten. Dit is in lijn met haar wereldwijde ambitie om 50 miljoen kinderen te helpen gezonder te leven tegen 2030 en valt onder het Nestlé for Healthier Kids programma.

Raad van Kinderen adviseert Nestlé

De Raad van Kinderen heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de hulpvraag “Hoe kan Nestlé haar kennis en expertise inzetten om de gezondheid van kinderen in Nederland te verbeteren?”. Inmiddels heeft zij haar adviezen aan Nestlé gepresenteerd. Het belangrijkste advies dat de Raad van Kinderen heeft gegeven is dat Nestlé duidelijker kan aangeven hoe (on)gezond iets is, want met die informatie kun je een bewuste en gezonde keuze maken.

Voor kinderen is het belangrijk om de informatie op een verpakking simpel te houden en dat mag best op een leuke manier. Bijvoorbeeld door op de verpakking aan te geven hoelang je moet fietsen of lopen om het aantal calorieën te verbranden. Ook heeft de Raad van Kinderen een app gemaakt, waarmee je spelenderwijs kunt leren over gezonde voeding en balans in je voedingspatroon.

Nestlé gaat de adviezen van de Raad van Kinderen komende tijd verder uitwerken en uitvoeren daar waar dit in de bedrijfsvoering past.

De Raad van Kinderen is een initiatief van Missing Chapter Foundation dat zich hard maakt voor kind-inclusie voor een duurzame wereld en dialoog stimuleert tussen kinderen en besluitvormers. "De gedeelde missie van Nestlé en Missing Chapter Foundation is om kinderen een stem te geven in zaken die hun eigen toekomst aangaan. Kinderen zijn als change agents in staat om verandering in hun omgeving teweeg te brengen’’, zegt Lanette Lanting, Adviseur Kind-Inclusie van Missing Chapter Foundation.

Sinds de oprichting van Nestlé meer dan 150 jaar geleden is het haar missie om de levenskwaliteit te verbeteren en bij te dragen aan een gezondere toekomst. Nestlé zet zich onder andere in voor gezonde voeding voor kinderen, omdat de basis van een gezonde levensstijl in de kinderjaren wordt gelegd. “In Nederland is dit nog wel een uitdaging vanwege ons beleid tegen kindermarketing, wat betekent dat wij onze reclame en communicatie nooit richten op kinderen jonger dan 13 jaar. Wij vroegen ons daarom af hoe we kinderen in Nederland toch kunnen voorzien van de juiste kennis om hen te helpen gezonde keuzes te maken. Daarom hebben we deze vraag aan de Raad van Kinderen voorgelegd”, zegt Judy Schnitger-Zwinkels, Head of Corporate Communications Nestlé Nederland.

Bekijk hier de video over de samenwerking van Nestlé met de Raad van Kinderen.