Werk belangrijkste plek voor koffie buitenshuis
Van alle drankjes die op een dag worden gedronken is bijna een kwart (23%) koffie. Na water is koffie daarmee het meest gedronken drankje van Nederland. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Nescafé en Nescafé Dolce Gusto, beide onderdeel van voedingsconcern Nestlé. Een kwart van de kopjes koffie drinken Nederlanders buiten de deur en dan vooral op het werk om op te laden voor een nieuwe werkdag of een boost te krijgen tijdens werk.
Top 3 dranken: water, koffie en thee
Water is het meest gedronken drankje van Nederland met een aandeel van 26 procent van alle dranken die men op een dag drinkt. Koffie staat op plek twee met een aandeel van 23 procent. Thee (15%) maakt de top 3 van dranken compleet. Zuivel (9%) en frisdrank (9%) delen plaats 4, gevolgd door sap (7%) en alcohol (6%). Het aandeel van alcohol en zuivel is in Nederland iets hoger vergeleken met andere landen.
Drank | Aandeel | |
1 | Water | 26% |
2 | Koffie | 23% |
3 | Thee | 15% |
4 | Zuivel | 9% |
5 | Frisdrank | 9% |
6 | Sap | 7% |
7 | Alcohol | 6% |
8 | Limonade | 3% |
9 | Chocolade dranken | 2% |
10 | Energy drinks | 1% |
Top 10 Dranken Bron Nestlé
“De koffiemarkt is volop in beweging, ook in Nederland. We zien een verschuiving naar kwaliteit, zowel thuis als op het werk. We zitten in een markt waar geëxperimenteerd wordt met koffievariaties en waar men variëteit, kwaliteit, snelheid en een acceptabele prijs eist”, zegt Arthur van Keeken, van NESCAFÉ. “Met NESCAFÉ Dolce Gusto bedienen we de echte liefhebber die thuis wil genieten van premium kwaliteitskoffies. Tegelijkertijd is er ook nog een grote groep die snel, makkelijk en voor een mooie prijs een goede kop koffie wil en die kiest bij ons dan voor NESCAFÉ”.
Driekwart van koffie buitenshuis drinken we op het werk
Een kwart van alle koffie die in Nederland wordt gedronken drinken we niet thuis. Driekwart hiervan drinkt men op het werk, hoofdzakelijk in een kantooromgeving, 18 procent in horecagelegenheden, 5 procent op ‘vrijetijdslocaties’ (bijvoorbeeld pretparken) en 3 procent onderweg.
Vooral zwart
De koffie op het werk is voor driekwart zwart, voor 15 procent cappuccino en voor 5 procent espresso. Koffie op werk wordt vooral gedronken om op te laden voor en tijdens werk (25%). Koffie maakt daarmee deel uit van de dagelijkse routine, een koffiebreak is bovendien een momentje van rust en wordt gebruikt om dingen te delen met collega’s. Op kantoor drinken meer mannen koffie terwijl in cafés en koffiehuizen vrouwen in de meerderheid zijn.
Over het onderzoek
Het onderzoek is in 30 landen uitgevoerd. In Nederland deden zo’n 2.000 respondenten mee die in totaal 26.878 drinkmomenten registreerden. De deelnemers hielden de drinkmomenten inclusief kraanwater van één dag bij en registreerden dit online.