Geldprijs voor stichting die ouderen een kwispelend maatje geeft

Amstelveen

Purina OOPOEH

Nestlé’s Purina heeft vandaag, op Dierendag, de Purina BetterwithPets-prijs van 40.000 Zwitserse Frank uitgereikt aan Stichting OOPOEH. Stichting OOPOEH (Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier) zet zich in voor een actiever en gezelliger leven voor senioren door hen als maatje te koppelen aan een oppashond in de buurt. “Deze prijs is een fantastische waardering en erkenning voor ons werk”, zei Sofie Brouwer, oprichter van Stichting OOPOEH, na ontvangst van de prijs.

Brouwer richtte Stichting OOPOEH in 2012 op vanuit de wens om honden en senioren meer van elkaars gezelschap te laten genieten. “Senioren in Nederland beschikken over een grote dosis levenservaring, energie en kennis. Die willen ze graag benutten door iets leuks en zinvols te doen. Met OOPOEH kunnen 55-plussers zich aanbieden als maatje voor een hond. Dat biedt uitkomst voor senioren die graag in het gezelschap van een hond zijn, maar niet de volledige zorg willen of kunnen dragen”, legt Brouwer uit.

“Tegelijkertijd helpen deze OOPOEH’s hondenbezitters door voor hun dier te zorgen als zij dat niet kunnen. Als het baasje van huis is, voelen veel honden zich eenzaam. Wat is er dan beter dan een leuke, goede oppas, zoals een OOPOEH?”

Om OOPOEH’s te koppelen aan een hond, organiseerde stichting OOPOEH vandaag na de prijsuitreiking een heuse Dogwalk. Baasjes namen hun honden mee, zodat die konden kennismaken met de aanwezige ouderen. Daarbij werden ze aangekondigd door niemand minder dan hondencoach Jeroen Oomen. Na de Dogwalk konden de OOPOEH’s ook speeddaten met hun potentiële oppashonden.

Samenwerking

Purina, onderdeel van Nestlé, prijst de inspanningen van Stichting OOPOEH als een initiatief dat uitgaat van de positieve kracht van de band tussen huisdieren en hun baasje. “We proberen zoveel mogelijk de band tussen huisdieren en hun baasjes te benadrukken en laten met de BetterwithPets-prijs zien dat wij dit oprecht menen”, aldus Nicola Magalini, BEO Purina bij Nestlé Nederland, die vandaag de cheque overhandigde.

“Wij geloven dat huisdieren en mensen samen beter zijn en we doen er alles aan om te doen wat goed is voor onze huisdieren, hun eigenaren en de planeet die we allemaal delen. Daarom zullen wij ons verder inzetten om samen te werken met organisaties als OOPOEH, om zo nog meer van elkaar te leren en die inspiratie toe te passen in ons dagelijkse werk.”

Voor Purina blijft het dan ook niet bij de uitreiking van de prijs; het diervoedingsmerk blijft ook daarna met Stichting OOPOEH samenwerken en volgt de organisatie tijdens het uitbreiden van haar activiteiten met behulp van het prijzengeld.

Brouwer is erg trots op de prijs en blij met de steun die Stichting OOPOEH van Purina heeft ontvangen: “Deze prijs is een eer en opent voor ons nieuwe deuren. Het helpt onze sociale impact te vergroten doordat we meer senioren, honden en baasjes blij kunnen maken met elkaars gezelschap. Daarnaast is het ook heel bijzonder om ineens internationaal gezien te worden.”

Wat is de Purina BetterwithPets-prijs?

De Purina BetterwithPets-prijs werd in november 2017 aangekondigd door Bernard Meunier, CEO van Nestlé Purina PetCare EMENA, als een zoektocht naar toonaangevende innovaties gericht op de verrijking van het leven van huisdieren en de mensen die van hen houden. Afgelopen voorjaar kwamen er vanuit heel Europa maar liefst 102 aanmeldingen binnen.

Na een online screening en een juryevaluatie door experts, werden vijf finalisten geselecteerd om hun projecten live te presenteren tijdens het Purina BetterwithPets Forum 2018. Stichting OOPOEH was een van de finalisten. De prijs kwam tot stand in samenwerking met Ashoka, pionier op het gebied van sociaal ondernemerschap. De overige vier finalisten, waaronder het Nederlandse Dutch Cell Dogs, hebben 15.000 Zwitserse Frank ontvangen.