Sort by
Sort by

GfK Categorierapport 2018: Veel verschuivingen in het chocoladeschap

Albert Heijn wint voor de zevende keer op een rij titel ‘beste chocoladeschap’
Terug naar persberichten

Chocoladerapport 

Albert Heijn komt wederom als beste uit de bus in het 10e Chocolade categorierapport van Nestlé, bekend van onder andere KITKAT, NESTLÉ L’ATELIER en BROS. Dit blijkt uit onderzoek van GfK onder 6.000 huishoudens, waarin voor 24 supermarktformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten. Op vrijwel alle aspecten scoort Albert Heijn bovengemiddeld en hoger dan in 2017. De hoogste waardering op voldoende voorraad, keuze en aanbiedingen leidde tot een eerste plaats voor de supermarktketen. Op de tweede plaats staat DekaMarkt, met een stijging van negen plaatsen. Jan Linders komt voor het eerst binnen op de derde plaats.

In de ranking is dit jaar ook het door de consument aangegeven belang van de verschillende aspecten meegenomen. De voorraad van aanbiedingen en prijzen en aanbiedingen in het schap zijn voor de chocoladekoper het meest belangrijk. “Er zijn veel verschuivingen geweest in het chocoladeschap en uit het categorierapport blijkt dat aandacht voor de categorie loont”, zo zegt Martine Olijslagers – Kuip, Directeur Chocolade van Nestlé Nederland.

Albert Heijn

De belangrijkste pijlers in het chocoladeschap van Albert Heijn zijn het brede aanbod van producten, keuze uit duurzame producten, aanbiedingen en voldoende voorraad. “De vertrouwde melk-, witte en pure chocoladerepen blijven immens populair, maar tegelijkertijd zijn er steeds meer klanten die op zoek zijn naar nieuwe smaakcombinaties in chocolade. Daarom hebben we eind vorig jaar ons assortiment chocolade vernieuwd en bieden we steeds meer verrassende smaken aan zoals ruby en blonde chocolade, melkchocolade met stroopwafel en pure chocolade met bosbes en viooltjes. Ook de vraag naar pure chocolade met hoge cacaopercentages neemt steeds meer toe en ook hierin is ons aanbod flink uitgebreid. Met de merken l’Atelier, Godiva en Delicata, allemaal exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn, hebben we dit nieuwe aanbod uitgebreid ingevuld. Klanten geven aan onze UTZ-duurzaam geteelde cacao in onze chocolade steeds belangrijker te vinden”, aldus Gert Zwitser, verantwoordelijk voor het chocoladeschap van Albert Heijn.

DekaMarkt

DekaMarkt scoort dit jaar aanzienlijk hoger dan vorig jaar. Het aanbod op keuze, aanbiedingen en voorraad heeft een grote stijging laten zien. De keuze, ook in duurzame chocolade producten, is sterk verbeterd. Ook voor netheid in het schap krijgt de supermarktketen een hoge waardering. Sandra van der Meyden van DekaMarkt verklaart het succes: “De introducties van de laatste jaren, vooral op het gebied van tabletten, hebben ervoor gezorgd dat er een enorme “vernieuwing” heeft plaatsgevonden binnen het chocoladeschap. Bij DekaMarkt hebben wij ervoor gekozen om vol op deze trends in te spelen. Samen met een aantal leveranciers is het schap geanalyseerd en volledig aangepast om optimaal invulling te geven aan de wens van de DekaMarkt-consument.”

Jan Linders

Hoewel supermarktketen Jan Linders vanwege het lage aantal waarnemingen vorig jaar niet in de ranking is opgenomen, komt de keten dit jaar met stip binnen op de derde plaats. Op aantrekkelijkheid van het schap scoort Jan Linders het beste. Ook de keuze van producten is een belangrijke pijler van de nieuwkomer. “Afgelopen najaar hebben we ons chocoladeschap omgebouwd. Daarbij is er meer ruimte gemaakt voor repen en tabletten en zijn er betere segmentaties en merkblokken gecreëerd. De instroom van g’woon Fairtrade chocolade en de aandacht die we geven aan chocolade in onze nieuwe formule dragen eveneens bij aan dit succes”, aldus Bart van Loon, Category Manager Jan Linders.