Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

GfK Categorierapport 2019: Het aspect duurzaamheid biedt de meeste ruimte voor verbetering

Albert Heijn wint voor de achtste keer op rij titel ‘beste chocoladeschap’

Back to Press releases
Amstelveen
,
Jul 05, 2019

Albert Heijn is opnieuw de best scorende supermarkt in het 11e Chocolade categorierapport dat is uitgevoerd in opdracht van Nestlé, bekend van onder andere Kitkat, Nestlé L’Atelier en Yes! repen. Dit blijkt uit onderzoek van GfK onder 6.000 huishoudens, waarin voor 23 supermarktformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten. Albert Heijn wint op de aspecten aantrekkelijkheid van het schap en aanbiedingen en heeft daardoor op bijna alle aspecten de hoogste score. Jan Linders stijgt van de derde naar tweede plaats door hogere scores op prijzen en keuze in duurzame producten. Ook Deen stijgt een plek en bemachtigt daarmee de derde plaats. 

GfK Chocoladerapport

Ruimte voor verbetering op het aspect duurzaamheid
Gemiddeld is de keuze in duurzame producten verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar het is nog wel het aspect met de laagste score in het rapport. Albert Heijn, Plus en Deen hebben de hoogste score op keuze in duurzame producten. Opmerkelijk is dat shoppers bereid zijn gemiddeld 37% meer te betalen voor een chocoladereep die duurzaam is geproduceerd in vergelijking met een niet-duurzaam geproduceerde chocoladereep. Tegelijkertijd blijkt uit het rapport dat 39% van de shoppers niet goed kan aangeven waarom zij een merk als duurzaam beoordeelt. Shoppers beoordelen een merk daarnaast als duurzaam op basis van eerlijke handel/goede beloning voor leveranciers (20%) en gebruik van een een duurzaamheidskeurmerk (17%). “Er is vanuit de categorie veel aandacht voor duurzaamheid. Om de shopper hier bewust van te maken is het belangrijk dat fabrikanten en retailers nauw samenwerken. Door meer informatie aan te bieden over verschillende duurzaamheidsprogramma’s kan de shopper een bewustere keuze maken en zorgen we samen voor een beter leven in de keten”, aldus Martine Olijslagers-Kuip, Directeur Chocolade van Nestlé Nederland.

Overall performance van het chocoladeschap is licht gedaald
In 2018 was de overall gemiddelde score nog 7,31, dit jaar is deze score iets gezakt naar een gemiddelde van 7,29. De shopper is vooral kritisch als het gaat om aanbiedingen. Om de performance van de categorie te verbeteren zal er dus met name aandacht besteed moeten worden aan de kwaliteit van aanbiedingen. De voorraad van en keuze aan chocolade producten worden door de shopper het best beoordeeld met een gemiddelde score van respectievelijk 7,65 en 7,49.

Article Type