ISS, Nestlé en Magnus zetten samen eerste stap met Google Glass in de keuken

ISS Catering Services, Nestlé Professional en Magnus testen de mogelijkheden van Google Glass op het gebied van koken. De bedrijven hebben hun krachten gebundeld en testen culinaire toepassingen die zorgen voor een optimale kookbeleving & ondersteuning van koks. De drie participerende bedrijven tonen hun expertise met Google Glass op de Food Inspiration Days die op 20 en 21 oktober in Eindhoven plaatsvinden.

De nieuwe toepassingen, zoals videorecepten en -tips voor het koken, richten zich op het waarborgen van de kwaliteitsstandaarden van recepten en catering en kunnen daarnaast ook opleidingsdoelen dienen.

Hoe kan Google Glass helpen in de hedendaagse professionele keuken?

Koks die werken met een Google Glass scannen de barcode van producten in en krijgen dan videofragmenten te zien die uitleg geven over het product en een bijbehorend recept. De videofragmenten worden ondersteund door een culinair adviseur van Nestlé Professional.

Daarnaast kan er in de applicatie ook nog het aantal gasten ingevuld worden, toont de Google Glass welke hoeveelheden nodig zijn en hoe het recept optimaal op smaak gebracht kan worden. ISS Catering Services ziet Google Glass als een middel om de hoge kwaliteitsnorm waar het bedrijf voor staat te waarborgen. “Koks (in opleiding) die gebruikmaken van Google Glass weten altijd wat er nodig is om gerechten optimaal te bereiden en hoe ze producten consistent dienen te gebruiken. Daarnaast kan Google Glass een tool zijn om waste terug te dringen, doordat men met de juiste hoeveelheden werkt.”

Handen vrij tijdens het koken

Koken met Google Glass heeft als groot voordeel dat koks hun handen vrij hebben tijdens het koken. Daarnaast kan Google Glass helpen bij training on the job en het behoud van kwaliteit. Nieuwe gerechten kunnen makkelijk geïmplementeerd worden op locaties. Nestlé Professional werkt graag samen met haar partners aan innovatieve oplossingen voor de toekomst.

Wearables in de keuken

Magnus is een IT consultancy bedrijf dat gelooft in het gebruik van Google Glass voor alledaagse situaties, zoals in de keuken. Het bedrijf is verbonden aan het project en voorziet dat er voor ‘wearables’ – draagbare apparaten op kleding of lichaam – de komende jaren veel producten op de markt komen. Magnus zal de ontwikkeling van producten voor Google Glass van ISS en Nestlé begeleiden en de bedrijven van advies voorzien.

Momenteel hebben ISS Catering Services, Nestlé Professional en Magnus een aantal recepturen visueel uitgewerkt voor Google Glass. De toepassingen voor Google Glass worden ontwikkeld voor voedingsprofessionals en de professionele voedingsindustrie.
Tijdens Food Inspiration Days kan de industrie kennis maken met Google Glass.

iss.jpg

Eén van de culinair adviseurs van Nestlé Professional bereidt een gerecht met Google Glass.