Kansen in Afrika

Nestlé helpt 300.000 jongeren zich voorbereiden op de arbeidsmarkt

Honderdduizenden jongeren in Afrika zullen profiteren van training die hen voorbereidt op de arbeidsmarkt, terwijl enkele duizenden leerlingen een stage of traineeship bij Nestlé krijgen, kondigde Nestlé CEO Paul Bulcke aan.

“Door ons Nestlé Global Youth Initiative worden in Afrika meer dan 3.000 stagemogelijkheden en traineeships gecreëerd tegen het einde van 2018. We zullen readiness-for-work training voor meer dan 300.000 jongeren verzorgen gedurende dezelfde periode” vertelde Dhr. Bulcke.

De training omvat loopbaanadvies, CV workshops en sollicitatiegesprek begeleiding en zal plaatsvinden op Nestlé locaties, carrièrebeurzen en in scholen en universiteiten verspreid over het hele continent. “Nestlé zal ook strategische partnerschappen opbouwen en versterken met organisaties die jeugdontwikkeling ondersteunen, “ voegde Dhr. Bulcke toe.

Stimuleren van jong ondernemerschap

Paul Bulcke sprak op Nestlé’s Creating Shared Value forum in Abidjan, Ivoorkust, waar het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en regeringsleiders van Afrika en daarbuiten zich richten op ‘het investeren in duurzame ontwikkelingen in Afrika’.

Jeugdwerkloosheid veroorzaakt ernstige wereldwijde sociale en economische uitdagingen. De Verenigde Naties Sustainable development Goal 8, Target 8.6 streeft naar ‘het substantieel verminderen van het aandeel jongeren zonder werk, onderwijs of opleiding in 2020’.

Afrika is een continent van kansen, en de thuisbasis van 1.2 miljard mensen van wie meer dan 70% 30 jaar of jonger is. Het is essentieel dat deze mensen toegang hebben tot een fatsoenlijke kans op werk. Nestlé zet zich sterk in om bij te dragen aan het behalen van de Sustainable Development doelstellingen. De aankondiging van Dhr. Bulcke toont de belangrijke rol die hier voor het bedrijfsleven is weggelegd.

Naast het bieden van stages, traineeships en training, ontwikkelt Nestlé initiatieven om jong ondernemerschap in heel Afrika te stimuleren, in het bijzonder onder vrouwen.

Een voorbeeld is het "My Own Business" programma. Dit geeft duizenden mensen in Afrika en Azië de middelen en expertise die ze nodig hebben om succesvol te ondernemen.

Wereldwijd jeugdinitiatief

Nestlé’s commitment aan jongeren in Afrika, Azië en Oceanië maken deel uit van het Nestlé Needs YOUth initiatief, dat in 2015 is uitgebreid om jongeren wereldwijd te helpen vaardigheden te ontwikkelen die hen voorbereiden op de arbeidsmarkt.

Het bedrijf lanceerde het initiatief in 2013 in Europa om tegen het einde van 2016 10.000 banen en 10.000 stages of traineeships te bieden binnen heel Europa om op deze manier bij te dragen aan de aanpak van de hoge jeugdwerkloosheid.

In 2015 werd het initiatief gelanceerd in Noord- en Zuid-Amerika waar Nestlé 24.000 banen en 7.000 stages of traineeships aanbiedt voor het einde van 2018.

In mei steunde het bedrijf de eerste Pacafic Alliance Summit Youth in Lima, om de werkgelegenheid voor jongeren te bevorderen in Peru, Chili, Colombia en Mexico. In deze landen heeft één op de acht mensen onder de 25 jaar geen baan.

Nestlé richtte tevens de Alliance for YOUth op in 2014. Deze alliantie van ongeveer 200 toonaangevende bedrijven in Europa hielpen in het eerste jaar meer dan 50.000 jongeren een baan of opleidingsmogelijkheden te vinden en is zich wereldwijd aan het uitbreiden.