Lancering van de Global Alliance for YOUth op het World Economic Forum in Davos met als doel om 6 miljoen jongeren te bereiken in 2022

Global Alliance for YOUth

De Global Alliance for YOUth heeft de ambitie uitgesproken om 6 miljoen jongeren te bereiken en hen te helpen hun vaardigheden op werkgebied te vergroten. De Global Alliance for YOUth is een bedrijfsgestuurde beweging van gelijkgestemde organisaties die met elkaar samenwerken om jonge mensen over de hele wereld te helpen de nodige vaardigheden te verwerven om in de wereld van vandaag en morgen aan het werk te kunnen. In Nederland zijn Ardagh, Cargill, DS Smith, L’Oréal, IBM, Linkedin, Manpower, Port of Amsterdam, jINC, Randstad en Nestlé Nederland aangesloten bij de Alliance for YOUth.

Volgens het World Economic Forum zal meer dan 60% van de kinderen die vandaag naar de basisschool gaan in de toekomst een baan krijgen die nu nog niet bestaat. Tegelijkertijd schat de Wereldbank dat 60% van de wereldbevolking uitgesloten blijft van de steeds groter wordende digitale economie. Vier miljard mensen wereldwijd hebben nog steeds geen toegang tot internet. Traditioneel onderwijs, indien beschikbaar, bereidt jongeren niet langer voor op de huidige en toekomstige werkomstandigheden in de wereld. Daarom hebben 20 internationale particuliere bedrijven besloten hun krachten in Global Alliance for YOUth te bundelen om jongere generaties een betere toekomst te bieden. Ze zijn ervan overtuigd dat er voor bedrijven een enorme kans ligt om zich te ontwikkelen en te putten uit het grootste potentieel van talent en menselijk kapitaal dat ooit beschikbaar is geweest.

"De Global Alliance for YOUth vertegenwoordigt onze gezamenlijke inspanning om de jeugd de kennis en vaardigheden te bieden die ze nodig hebben om te kunnen werken in de 21ste eeuw. Samen zijn we vastbesloten om programma's te ondersteunen, ontwikkelen en bepleiten waarmee jongeren in staat zijn de stap van onderwijs en opleiding naar werk zo goed mogelijk te maken, en om een ondernemersmentaliteit te ontwikkelen", aldus Laurent Freixe, CEO van Nestlé voor Noorden Zuid-Amerika.

Tot op heden hebben 20 multinationale ondernemingen zich als oprichters bij de alliantie aangesloten: ABB, Adecco, BBVA, Cargill, Cemex, Engie, EY, Facebook, Firmenich, Mercer, Mastercard, Microsoft, Nestlé, Nielsen, Publicis, Rockwell Automation, SAP, Starbucks, Vodafone en White & Case. Met trots werkt de alliantie samen met niet-private sectorpartners zoals de Wereldbank en Solutions 4 Youth Employment'.

In 2014 richtte Nestlé de Alliantie for YOUth in Europa op, met als doel om jongeren voor te bereiden op de overgang naar het werkende leven. Na de succesvolle lancering werd de alliantie in 2017 uitgebreid naar de Pacifische alliantie (Chili, Colombia, Mexico en Peru) en de Mercosur-landen in december 2018 (Argentinië, Brazilië, Paraguay en Uruguay).

Over de Alliance for YOUth

De alliantie heeft gezamenlijk afgesproken om verschillende initiatieven te ontwikkelen om jongeren de komende drie jaar opnieuw een zinvolle werkervaring te bieden door het genereren van meer dan 1.510 banen en 1.280 stageplaatsen in Nederland. Ook hebben ze toegezegd om de komende 3 jaar vanuit de bedrijven in totaal 10.760 events voor jongeren te organiseren, zoals sollicitatietrainingen en carrièrecoaching. Daarvan zijn er 670 specifiek gericht op jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor al deze projecten worden zo’n 245 werknemers uit de partnerorganisaties ingezet als vrijwilliger. Zo helpen ze jonge mensen beter voorbereid de professionele wereld te betreden en hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.