Sort by
Sort by

MAGGI helpt mensen minder zout te eten

Terug naar persberichten
Amstelveen

Maggi Lekker Laag in Zout 

Nestlé’s MAGGI gaat voor minder zout. Zout speelt een belangrijke rol in voeding op het gebied van smaak, textuur en houdbaarheid. Nederlanders krijgen echter nog steeds meer zout binnen dan het door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aanbevolen maximum van 6 gram per dag. Daarom verlaagt MAGGI de hoeveelheid zout in haar producten, gebaseerd op de richtlijnen van de WHO. Het merk, dat sinds 1895 bij menig Nederlander in het keukenkastje te vinden is, introduceert Lekker Laag in Zout-kruidenmixen. Met zorg geselecteerde kruiden en specerijen in deze maaltijdmixen staan aan de basis van het recept voor heerlijke maaltijden vol verse groente.

De meest gegeten maaltijden als men kiest voor pakjes en zakjes in Nederland zijn macaroni, spaghetti, bami, nasi of chili con carne. MAGGI zorgt er met de nieuwe producten voor dat deze nu Lekker Laag in Zout te bereiden zijn. ‘Lekker laag in zout’ betekent dat de maaltijd inclusief alle verse ingrediënten niet meer dan 0,3 gram zout per 100 gram bereid product bevat. Bovendien bevat elk recept 200 gram groenten per persoon. Zo geeft MAGGI mensen de mogelijkheid om te genieten van een lekkere en gemakkelijke maaltijd boordevol groenten en om tegelijkertijd hun zoutinname te beperken.

Tussen 2005 en 2015 verminderde MAGGI het zoutgehalte in haar producten wereldwijd al met 12.000 ton. Dat komt overeen met het gewicht van de Eiffeltoren. Dat kan nog beter, vindt Nestlé. “Het is tijd om open en eerlijk naar onszelf te kijken”, zegt Valerie van Schaick, Business Executive Officer van MAGGI, onderdeel van Nestlé. “We hebben veel verbeterd en nog veel grotere ambities en bijbehorende commitments afgegeven. Mensen en hun gedrag zijn door de jaren heen veranderd, net als onze kennis van voeding. Het is belangrijk dat we onze recepten en producten daarop aanpassen.”

Zo heeft Nestlé wereldwijd toegezegd om vanaf 2025 te voldoen aan de maximale zoutinname van 5 gram per dag volgens de WHO-richtlijnen. Van Schaick: “In Nederland willen we daar al vanaf 2020 aan voldoen. Op dit moment voldoet ruim 80% van onze producten aan de huidige richtlijn van maximaal 6 gram zout per dag en ruim 60% van onze producten voldoet nu al aan de nieuwe richtlijn van maximaal 5 gram zout per dag. We liggen op koers naar onze bestemming.”

Om de zoutverlagingsdoelstellingen te bereiken, werkt MAGGI voortdurend aan verbetering van haar recepturen. Dat gebeurt stapsgewijs, om te voorkomen dat consumenten zelf alsnog zout toevoegen. Waar zout jarenlang de hoofdrol op het smaaktoneel speelde, is het nu tijd voor andere ingrediënten om die plek in te nemen. Groenten, kruiden en specerijen spelen daarin een heel belangrijke rol. “Verder zoeken we technologische oplossingen en werken aan portiegrootte”, vervolgt Van Schaick. “We zetten de aanbevolen portiegrootte door het Voedingcentrum nu centraal in al onze recepten. In de praktijk zien we dat dit voor de meeste mensen te veel is. We willen naar reële portiegroottes waarin groenten in het middelpunt staan en met minder vlees, aardappelen, rijst of pasta in het recept.”

MAGGI in Nederland
MAGGI is al generaties lang thuis in vele Nederlandse keukens. Julius Maggi stond 133 jaar geleden aan de basis van het merk ten tijde van de industriële revolutie. Europa kampte met armoede, vrouwen gingen noodgedwongen massaal aan het werk. Voeding was, gedreven door geld- en tijdgebrek, schaars en eentonig. Julius was een gedreven pionier die handige producten ontwikkelde die het bereiden van een smaakvolle, voedzame maaltijd makkelijker maakten. In 1895 kwam MAGGI naar Nederland. Het merk is hier vooral beroemd door het bekende MAGGI-aromaflesje en de bouillonblokjes. Inmiddels is MAGGI uitgegroeid tot een breed culinair merk met producten als bouillon, sauzen, jus, maaltijdmixen en maaltijdpakketten. 

De nieuwe Lekker Laag in Zout-maaltijdmixen vormen het basisrecept voor de gerechten Chili con carne, Spaghetti & Macaroni en Nasi & Bami. De maaltijdmixen liggen sinds week 9 in de schappen van de supermarkt.