Sort by
Sort by

Mede mogelijk gemaakt... Een verdiepend journalistiek experiment in de cacaosector

Terug naar persberichten

Morgenavond, dinsdag 21 april om 21.30 uur wordt ‘Mede mogelijk gemaakt…’ uitgezonden op RTL Z. Het resultaat van een journalistiek experiment, waarin Nestlé Nederland twee journalisten, Lars Gierveld en Jochem Pinxteren, vroeg af te reizen naar Ghana. De opdracht die zij kregen was om het Nestlé Cocoa Plan te bezoeken en met kritisch doch eerlijk oog te kijken wat er goed gaat, wat er beter kan en als het mogelijk is het inkomen van de boeren te verbeteren. Nestlé betaalde het jaar, waarin Lars en Jochem de documentaire maakten, zij kregen volledige journalistieke vrijheid. De Nederlandse Vereniging voor Journalisten hielp mee de onafhankelijkheid te waarborgen in een contract.

Foto: Lars Gierveld tussen de boeren in Banko, Ghana. Credits: Samie Reynaerts

Foto: Lars Gierveld tussen de boeren in Banko, Ghana. Credits: Samie Reynaerts

Het werd een bijzondere reis voor beide partijen. “Het Nestlé Cocoa Plan is er om de boeren waar we ons belangrijkste ingrediënt van inkopen, te helpen een goed bedrijf te runnen. We ondersteunen ze met trainingen, met nieuwe cacaoplanten voor herbebossing, gaan kinderarbeid tegen via het CLMRS en bouwen scholen en sanitaire voorzieningen. We vinden het belangrijk consumenten op allerlei manieren inzicht te geven in wat Nestlé doet. Dit is niet altijd eenvoudig, want we worden met een zeker wantrouwen bekeken. Daarom hebben we het nu aan twee journalisten gevraagd en hen de volledige vrijheid gegeven in de publicatie daarvan.”, aldus Martine Olijslagers-Kuip, directeur Chocolade bij Nestlé Nederland.

Waar het project begon met het verzoek te kijken binnen het Nestlé Cocoa Plan wat er goed gaat en beter kan, zijn Lars en Jochem begonnen met het kijken naar hoe ze het inkomen van de boeren kunnen verbeteren. Ze hebben een fruitsap gemaakt van een afvalproduct van de cacaovrucht. Iets waar de boeren voorheen geen geld voor kregen. “Er ontstaan vaak mooie projecten vanuit weerstand en een grote organisatie als Nestlé heeft dat nu eenmaal, zeker in deze tijd: ‘Big is bad.’ Wij geloven in alle inspanningen die we leveren om de boeren te helpen. Om dat te laten zien en voelen is meer nodig dan een persreis. En die transparantie wilden we bieden. We vroegen Lars en Jochem op pad te gaan en kritisch en eerlijk te zijn over wat ze tegenkomen. Gedurende het jaar verschilden we nog wel eens van mening over wat dat inhield.”, zegt Judy Schnitger – Zwinkels, Hoofd Corporate Communicatie, Affairs en Duurzaamheid.

Mede mogelijk gemaakt… is een documentaire van 50 minuten die de reis laat zien die journalisten Lars en Jochem doormaken om het inkomen van de boeren te verbeteren. Afhankelijk van de situatie rondom COVID-19 komen zij later dit jaar op RTL Z met zes mini-afleveringen van tien minuten, waarin zij de grote onderwerpen in de cacao industrie bespreken: kinderarbeid, ontbossing, vrouwenemancipatie, e.d.

Bekijk hier de promo video: 

Video

Nieuwsgierig geworden? Bekijk de hele documentaire hier!
En ben je benieuwd naar Kumasi Juice? Kijk dan nu op https://kumasi-juice.nl/