Sort by
Sort by

Nederlanders kookten in 2013 vaker thuis

Terug naar persberichten
Amstelveen

Nederlanders aten dit jaar minder vaak in restaurants dan het jaar ervoor. Ook kochten zij minder vaak kant-en-klare maaltijden bij een traiteur of supermarkt. In plaats daarvan kookte men vaker thuis een gezonde maaltijd. Dat blijkt uit onderzoek onder 1037 Nederlanders van voedingsmiddelenproducent Nestlé, onder andere bekend van de merken MAGGI, Nescafé en Groeie Start babyvoeding.

samen%20koken.pngGezonder eten
Consumenten aten de afgelopen jaren minder buiten de deur en vaker thuis. Dat thuis koken aan populariteit wint heeft onder andere te maken met de recessie, maar ook met een toegenomen interesse in gezond eten. Uit recent ander onderzoek van MAGGI onder 1344 Nederlanders blijkt dat 77% het belangrijk vindt om het gezin een fatsoenlijke maaltijd voor te zetten. En 54% is van mening dat je een echt gezonde maaltijd het beste zelf kunt bereiden.

Daarnaast is er een trend gaande die trendwatchers ‘cocoonen’ noemen: met partner, vrienden of gezin thuis tijd doorbrengen wordt als een optimale vrijetijdsbesteding gezien. Thuis koken maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.

Eetgedrag in 2013:

  • Nederlanders aten in 2013 minder vaak in restaurants (42% ging minder vaak, 39% even vaak, 19% vaker).
  • Slechts een klein deel van de Nederlanders zegt dit jaar vaker dan in 2012 kant-en-klaarmaaltijden van traiteur (5%) of supermarkt (12%) te hebben gegeten.
  • Liever wordt er thuis gekookt: Slechts 5% kookte in 2013 minder vaak zelf (35% van de Nederlanders kookte in 2013 vaker, 60% even vaak).