Negen multinationals helpen jongeren in Nederland naar werk

Amsterdam

Negen in Nederland gevestigde bedrijven bundelen hun krachten om jongeren te helpen op de arbeidsmarkt. Deze bedrijven, verenigd in de Alliance for YOUth, zijn Ardagh, Cargill, DS Smith, EY, IBM, Linkedin, Manpower, Nestlé en Randstad. Dit maakte de Alliance vanochtend bekend op het ROC van Amsterdam College Zuidoost, één van de MBO scholen in Nederland waar vandaag meer dan honderd medewerkers sollicitatietrainingen gaven aan honderden leerlingen.

De Alliance for YOUth partners bieden de komende drie jaar 7.500 werk- en stagemogelijkheden voor jongeren aan. Daarnaast organiseert de Alliantie gezamenlijk sollicitatietrainingen waarbij medewerkers van de bedrijven langs verschillende scholen gaan om leerlingen tegelijkertijd te trainen en hen zo te helpen de arbeidsmarkt succesvol te betreden. Verder organiseren de partners van de Alliance sollicitatiebeurzen en social media workshops. Ook wordt er samengewerkt met lokale onderwijsinstellingen, worden er snuffelstages aan jongeren aangeboden en zijn er kennismakingsmomenten waarbij middelbare scholieren kennis kunnen maken met het bedrijfsleven.

Energie

“Doordat wij onze krachten bundelen ontstaat er een hele mooie energie. Door kennis te delen, elkaar te inspireren en gezamenlijke initiatieven te ontplooien in de strijd tegen jeugdwerkloosheid kunnen we jongeren écht helpen.” Aldus Marc Boersch, CEO van Nestlé Nederland. “Dát zorgt ook voor een prachtige vibe onder onze medewerkers die zelf het verschil kunnen maken door bijvoorbeeld mentor te zijn van jongeren of hen een training te geven.”

Gedeeld doel

De Alliance for YOUth is opgezet door bedrijven uit de private sector met een gemeenschappelijk doel: het bestrijden van jeugdwerkloosheid. Alle partners uit de Alliance erkennen de ernst van het probleem en zien de noodzaak zich hiervoor in te zetten. Want de aanpak van jeugdwerkloosheid zorgt niet alleen voor een goede positie van jongeren in de samenleving, maar daarnaast ook voor genoeg ervaren mensen om de naoorlogse generatie op te volgen als die met pensioen gaat. De deelnemende bedrijven hebben ervaring in het ontwikkelen van initiatieven om kansen te bieden aan jonge mensen. Door kennis, ervaring en successen te delen draagt de gezamenlijke alliantie bij aan de initiatieven van alle partners.