Nestlé start samenwerking met IDF

Vevey
NIEUW PARTNERSCHAP: Sensibilisering en bevordering van een gezonde levensstijl

Nestlé heeft in het kader van haar bijdrage aan de bestrijding van niet-overdraagbare ziekten een driejarig partnerschap gesloten met de Internationale Diabetes Federatie (IDF).

Niet-overdraagbare ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en chronische ademhalingsaandoeningen, zijn de belangrijkste doodsoorzaak in vrijwel alle landen over de hele wereld. Nestlé gelooft dat het kan helpen deze dringende gezondheidsuitdagingen aan te pakken, in samenwerking met partners zoals de IDF, die als missie heeft diabeteszorg, -preventie en het vinden van een remedie wereldwijd te bevorderen.

Capaciteiten en expertise

"In het kader van ons engagement voor voeding, gezondheid en welzijn zullen we samen met de Internationale Diabetes Federatie werken aan de sensibilisering voor en de bevordering van een gezonde levensstijl met gezonde voeding en lichaamsbeweging", verklaarde Janet Voûte, Global Head of Public Affairs bij Nestlé.

"Het benadrukt onze capaciteiten en expertise om niet-overdraagbare ziekten aan te pakken en herbevestigt onze verantwoordelijkheid in het wereldwijd aannemen van de groeiende uitdaging van chronische toestanden zoals overgewicht, obesitas en diabetes", voegde ze daaraan toe.

Sensibilisering

Het partnerschap beoogt het bewustzijn te vergroten van de nood aan meer actie om niet-overdraagbare ziekten te voorkomen. Uit recente cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat elk jaar meer dan 36 miljoen mensen aan dit soort ziekten sterven. Volgens de WGO zijn niet-overdraagbare ziekten goed voor twee op drie sterfgevallen en voor ongeveer de helft van het totale aantal gevallen van invaliditeit wereldwijd. Nochtans kunnen negen miljoen sterfgevallen voorkomen worden vóór de leeftijd van 60 jaar.

De eerste reeks gezamenlijke acties en initiatieven zal worden opgezet ter ondersteuning van de Wereld Diabetes Dag op 14 november, de belangrijkste wereldwijde sensibiliseringscampagne voor diabetes, die elk jaar wordt georganiseerd. Nestlé en de IDF zullen de komende maanden werken aan gezamenlijke programma’s ter bevordering van diabetesvoorlichting en -preventie. Beide partners zullen de mogelijke synergieën bestuderen met het Nestlé Healthy Kids Global Programme, dat momenteel meer dan zes miljoen kinderen bereikt in 60 landen.

Diabetes aanpakken

Het nieuwe partnerschap is het recentste engagement van Nestlé om de bewustwording rond diabetes te vergroten. In 2010 werkte Nestlé in India samen met de National Diabetes, Obesity and Cholesterol Foundation (N-DOC) aan de ontwikkeling van voedingsinitiatieven om diabetes aan te pakken.

De samenwerking beoogt inzicht te genereren in de manier waarop lokale voedingsgewoonten en de veranderende levensstijl het diabetesprobleem in het land vergroten. Nestlé Health Science biedt voedingsproducten aan die speciaal ontwikkeld zijn om patiënten in vele landen te helpen diabetes aan te pakken en de gebruikelijke neveneffecten te verminderen.

Gezondheidsbevordering

De inspanningen van Nestlé in de strijd tegen niet-overdraagbare ziekten zijn onderdeel van Creating Shared Value beleid. Nestlé beoogt meerwaarde te creëren voor haar aandeelhouders terwijl het tevens meerwaarde creëert voor de gemeenschappen waarin zij werkzaam is. Voeding is een van de drie belangrijkste aandachtsgebieden van Nestlé, naast water en plattelandsontwikkeling.

Nestlé sloot zich tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in 2011 aan bij het VN-initiatief ‘Every Woman Every Child’ in het kader van zijn inspanningen om de gezondheid van vrouwen en kinderen te verbeteren. In het kader van het Nestlé Healthy Kids Global Programme werkt het bedrijf samen met partners in verschillende landen om schoolkinderen de waarde van een goede voeding en lichaamsbeweging bij te brengen.