Nestlé wint World Business and Development Award

Vevey
De inspanningen van Nestlé in het ondersteunen van boeren met het succesvol verbouwen van koffie in een afgelegen regio in China, zijn bekroond met een World Business and Development Award.

Deze internationale award erkent de lange termijn betrokkenheid van het bedrijf in het bieden van kosteloze agrarische hulp en training in koffieteelttechnieken aan boeren in de Yunnan provincie. De award is uitgereikt aan Nestlé tijdens een ceremonie van de Business Action for Sustainable Development Day op het gebied van Duurzame Ontwikkeling Rio+20, in Rio de Janeiro, Brazilië.

Lange termijn samenwerking

In de afgelopen 20 jaar heeft Nestlé boeren in de Yunnan provincie geholpen om het bergachtige gebied te ontwikkelen tot een bloeiende koffieregio. In die periode hebben de landbouwkundigen van het bedrijf meer dan 5.000 boeren getraind in het verbeteren van de bedrijfsvoering, koffieteelt, kwaliteitscontrole en verwerkingstechnieken.

Nestlé heeft verkooppunten opgezet om koffie direct in te kopen bij de boeren. Dit helpt hen in het verkrijgen van betere prijzen en een vast inkomen. Daarbij heeft dit Nestlé geholpen aan een regelmatige aanvoer van kwaliteitskoffie.

Dit is onderdeel van de bedrijfsvoering die Nestlé ‘Creating Shared Value’ noemt. Met Creating Shared Value streeft Nestlé ernaar meerwaarde te creëren voor zowel haar aandeelhouders, als de gemeenschappen waarin zij werkzaam is.

Op dit moment koopt Nestlé jaarlijks 8.000 ton koffie in in de Yunnan provincie. Dat is 20% van de totale oogst in die regio. In totaal ondersteunt het koffieverkoopprogramma van Nestlé in het levensonderhoud van meer dan 20.000 mensen.

Video interview met koffieboeren in China

In 1988 is Nestlé gestart met de ontwikkeling van koffie in Yunnan. In 1992 heeft het bedrijf een agrarische hulpdienst opgestart en in 1997 een experimentele en demonstratie koffieboerderij geïnaugureerd.

In 2011 heeft Nestlé haar ondersteuning aan locale boeren uitgebreid met de introductie van het NECAFÉ Plan in de regio. Dit 10-jarig, wereldwijde, 350 miljoen Zwitserse frank-initiatief brengt de betrokkenheid van Nestlé op het gebied van koffieteelt, -productie en -consumptie samen. Het zorgt ervoor dat het bedrijf de hoeveelheid koffie die zij direct inkoopt van boeren en hun associaties verdubbelt heeft in 2015.

World Business and Development Awards

De tweejaarlijkse World Business and Development Awards worden georganiseerd door de International Chamber of Commerce, het United Nations Development Programme (UNDP) en het International Business Leaders Forum (IBLF).

Ze zijn tien jaar geleden ontstaan om de belangrijke rol van de private sector bij de uitvoering van de Millennium Development Goals van de Verenigde Naties te erkennen.

De award erkent innovatieve en productieve bedrijfsprocessen die bijdragen aan het vermogen van het bedrijf om van de gemeenschappen waarin zij werkzaam zijn betere plekken te maken om te leven en te werken.

Nestlé is één van de 11 winnaars van de 2012 awards. Deze worden dit jaar ondersteund door de Swedish International Development Cooperation Agency, het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en de United Nations Global Compact. De awards van dit jaar hebben 115 aanvragen aangetrokken van organisaties en bedrijven uit 38 verschillende landen.