Amstelveen, 24 augustus 2016 - Nestlé, ‘s werelds grootste voedingsmiddelenproducent, bestaat 150 jaar. Het bedrijf, opgericht door Henri Nestlé en zijn vrouw Clémentine, is uitgegroeid tot een organisatie met wereldwijd meer dan 2000 merken. Nestlé, in Nederland onder meer bekend van Maggi, Felix, Nescafé, Bros, KitKat, Nestlé L’Atelier en Nan Optipro, zette in 1869 voet op Nederlandse bodem. Sindsdien is de verbondenheid met Nederland gestaag gegroeid.
Bron: Nestlé - Beeld v.l.n.r. : Felix-bedrijfswagen, Koningin Juliana bezoekt Melkfabriek Nunspeet (1954), Nestlé-chocoladewinkel in Nederland, Nescafé-advertentie, Drijvend Nescafé-blik door grachten van Amsterdam.
Oorsprong
Nestlé’s wortels liggen bij oprichter Henri en Clémentine. Henri, apothekersassistent en scheikundige, was als kind de helft van zijn dertien broers en zusjes verloren aan ondervoeding nog voordat zij volwassen waren. Clémentine had eveneens met deze kindersterfte te maken gehad, omdat haar vader liefdadigheidsarts was. Vanuit hun gedeelde persoonlijke achtergrond waren zij bijzonder gedreven om bij te dragen aan het verminderen van kindersterfte. Samen met wetenschappers en artsen ontwikkelden zij daarom de allereerste babyvoeding – ‘Farine Lactée’- voor die gevallen waarin moeders niet in staat waren hun kind borstvoeding te geven.
Missie
Centraal in het bedrijf van Henri en Clémentine Nestlé stond hun missie ‘caring about people’. En dat is 150 jaar later niet anders. “Het doel dat de oprichters zichzelf stelden, ‘zorgen voor mensen’, is tot op de dag van vandaag in onze organisatie voelbaar. Wij richten ons op voeding, gezondheid en welzijn van mensen en stellen dat centraal in het maken van onze beslissingen.’ aldus Marc Boersch, CEO van Nestlé Nederland. Met de huidige missie ‘Good Food, Good Life’ richt Nestlé zich op het verbeteren van levens door gezonde en smaakvolle voeding voor het dagelijks leven en alle momenten van de dag te bieden.
Nederlandse bijdragen
Nestlé en Nederland zijn met elkaar verbonden sinds 1869, toen hier de eerste producten van Nestlé verkrijgbaar waren. Nederlanders hebben sindsdien een grote bijdrage geleverd aan waar Nestlé 150 jaar later staat. “Nederland en Nederlanders hebben een belangrijke rol gespeeld in het wereldwijde succes van Nestlé,” aldus Boersch. “Zo zijn Bros en Felix typisch Hollandse producten, heeft een Nederlander Nespresso internationaal groot gemaakt en in onze babyvoedingsfabriek in Nunspeet maken we onder meer specialistische babyvoeding voor baby’s met een eiwitallergie bestemd voor de hele wereld. Het Nederlandse talent dat bij ons werkt, de aanwezige kennis over voedingsmiddelentechnologie en de typisch Nederlandse hang naar innovatie en ontwikkeling zijn een perfecte bodem voor Nestlé’s ambitie gebleken en zeer waardevol.”
|