Nestlé verwelkomt het Nationaal Preventieakkoord

Overgewicht en obesitas behoren tot de belangrijkste volksgezondheidsproblemen van dit moment. Van de kinderen tussen de 4 en 20 jaar oud heeft 13,5% overgewicht of obesitas. In 2017 had bijna de helft (48,7%) van de Nederlanders van 20 jaar en ouder overgewicht, van wie 13,7% met obesitas. Volgens het trendscenario in de Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2018 nemen deze percentages de komende jaren nog verder toe.

Als gevolg daarvan stijgt naar verwachting het aantal aan obesitas gerelateerde ziekten, zoals diabetes mellitus type 2 en hart-, vaat- en leverziekten. Ook kunnen overgewicht en obesitas een negatief effect hebben op het mentale welzijn van mensen. Beide zaken leiden tot een stijging van de maatschappelijke en economische gevolgen, zoals kosten die samenhangen met arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim, en zorgkosten.

Om de gezondheid van mensen en van Nederland als geheel te verbeteren, heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een Nationaal Preventieakkoord gesloten met verschillende partijen. In dit akkoord leggen zij gezamenlijke maatregelen vast om gezondheidsproblemen aan te pakken. De partijen spreken de ambitie uit om de percentages van jeugdigen en volwassen met overgewicht en obesitas te laten dalen. Om dat te bereiken, hebben de partijen een aantal acties opgesteld op het gebied van Voeding en Sport, bewegen en een gezondere omgeving.

Nestlé heeft in de koplopersgroep van het Nationaal Preventieakkoord proactief meegedacht. We zijn blij met deze eerste stap in een goede richting en alles wat we doen moet hier verder aan bijdragen.

Schijf van Vijf

Een van de actiepunten uit het Nationaal Preventieakkoord is het streven naar consumptiegroei van producten uit de Schijf van Vijf. Nestlé doet dit onder meer met MAGGI ‘We gaan voor goed’. Zo hebben alle MAGGI-producten een aangepaste receptuur op de verpakking, waarbij MAGGI met 100% van de recepten een avondmaaltijd levert met 200 gram groenten per persoon. Als de consument dan tijdens de lunch of tussendoor ook groentesnacks nuttigt haalt de consument gemakkelijk de door het Voedingscentrum voorgeschreven 250 gram groenten per dag.

Een ander actiepunt is de inperking van het gebruik van licensed media characters gericht op kinderen onder de 13 jaar op productverpakkingen en Point-Of-Sale (POS)-materiaal. We hebben alle marketing gericht op kinderen van onze verpakkingen gehaald, en gaan met de eliminatie van brand owned characters nog een stap verder. Zo werken we momenteel aan het weghalen van het laatste brand owned character Quicky op onze Nesquik-verpakkingen. We verwachten dit proces komend jaar af te ronden.

De partners van het Nationaal Preventieakkoord hebben ook afgesproken om toe te werken naar een aanbod van producten met minder calorieën. Nestlé heeft als koploper met de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie meegedacht en dit is een stap die branche-breed wordt gedragen. Nestlé Chocolade werkte in de afgelopen jaren en werkt in de toekomst actief aan herformulering, suikerreducties, portiegroottes en meer verantwoorde producten. Daarnaast breiden we als Nestlé ons portfolio uit met producten als YES!, die passen in het ‘verantwoorde tussendoortje’-schap.

Raad van Kinderen

Om ook op andere manieren bij te dragen aan een gezondere toekomst, werken we samen met de Raad van Kinderen. De Missing Chapter Foundation, de organisatie achter de Raad van Kinderen is ook betrokken geweest bij de totstandkoming van het Nationaal Preventieakkoord, en heeft daartoe een dialoogsessie tussen kinderen, staatssecretaris Blokhuis en de betrokken besluitvormers gefaciliteerd. De samenwerking sluit aan bij de aanpak in ons programma Nestlé for Healthier Kids, waarbij we de ambitie hebben om 50 miljoen kinderen te helpen een gezonder leven te leiden. Via de samenwerking met de Raad van Kinderen willen we kinderen betrekken bij de vraag hoe Nestlé kinderen kan helpen een gezondere keuze te maken.

Deze en andere actiepunten sluiten aan op de purpose van Nestlé: het verbeteren van levenskwaliteit en bijdragen aan een gezondere toekomst. Zo zijn we meer dan 150 jaar geleden begonnen, toen Henri Nestlé babyvoeding ontwikkelde voor moeders die niet in staat waren borstvoeding te geven en daarmee het leven van een kind redde. Nog altijd willen we helpen een betere en gezondere wereld te creëren en mensen inspireren om gezonder te leven.