Nestlé’s streven naar hogere welzijnsnormen voor kippen in Europa wordt geleid door grote merken

Dierenwelzijn

Nestlé zal het welzijn van miljoenen kippen die in Europa voor voedsel worden gebruikt helpen verbeteren via haar leidende voedselmerken HERTA, BUITONI/WAGNER EN MAGGI.

Met een gefaseerde aanpak zal Nestlé actief samenwerken met partners in de toeleveringsketen en stakeholders om de leefomstandigheden van kippen te verbeteren, het gebruik van meer humane praktijken te garanderen en de bezettingsdichtheid te verminderen. Tegen 2026 zullen alle Nestlé-voedingsproducten met kip als ingrediënt opschuiven naar een hogere welzijnsstandaard volgens de vereisten van de European Broiler Ask (Better Chicken Commitment).

De verbetering van dierenwelzijn maakt deel uit van Nestlé’s inspanningen om traceerbare en verantwoorde ingrediënten in haar producten te gebruiken.

In een reactie op de aankondiging zei Marco Settembri, CEO van Nestlé Zone Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika: “Consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Als onderdeel van onze commitment om ingrediënten op verantwoorde wijze in te kopen, zullen we de welzijnsstandaarden voor miljoenen kippen die in onze voedselproducten in Europa worden gebruikt, waaronder producten van HERTA, BUITONI, WAGNER en MAGGI.”

Gekoeld vleeswarenmerk HERTA zal vanaf 1 januari 2019 wijzigingen aanbrengen in de inkoop van kip, als onderdeel van de overgang op langere termijn naar hogere welzijnsnormen. Deze producten zullen beschikbaar zijn onder het bestaande HERTA 'Preference'-merk in Frankrijk.

Nestlé zal leveranciers en belanghebbenden inschakelen om te beoordelen hoe de kippeningrediënten voor de BUITONI-, WAGNER- en MAGGI-merken en het volledige voedingsmiddelenportfolio aan hogere welzijnsnormen kunnen voldoen, terwijl de producten voor de consument betaalbaar en van hoge kwaliteit blijven.

Deze aankondiging bouwt voort op een toezegging over het welzijn van vleeskuikens, die Nestlé vorig jaar in de Verenigde Staten heeft gedaan, en op het besluit van het bedrijf om tegen 2025 alleen nog kooi-vrije eieren voor al haar voedselproducten wereldwijd in te kopen.

Het waarborgen van behoorlijke welzijnsnormen voor dieren in de toeleveringsketen van Nestlé maakt deel uit van de doelstelling van het bedrijf om de levenskwaliteit te verbeteren en bij te dragen aan een gezondere toekomst.

Meer informatie over de aankondiging van vandaag is hier te vinden.