Nestlé heeft als doelstelling voor 2020 om 18.000 ton suiker uit haar Europese producten te halen

Nestlé heeft vandaag toegezegd om in 2020 tenminste 18.000 ton suiker uit haar producten, die in Europa worden verkocht, te verwijderen. Het resultaat is dat het Europese assortiment van Nestlé in 2020 gemiddeld 5% minder suiker zal bevatten dan voorheen. Nestlé wil de Europese Commissie en lidstaten ondersteunen die, voor het einde van het jaar, actieplannen zullen ontwikkelen ter verbetering van producten. Suikerreductie is onderdeel van een grotere reeks van globale doelstellingen, die door Nestlé op 7 maart bekend zal worden gemaakt.

Het bedrijf kondigde de doelstelling m.b.t. suikerreductie aan tijdens een EU conferentie in Malta, waarbij kinderobesitas centraal stond. Middels een videoboodschap benadrukte Marco Settembri, Executive Vice President van Nestlé en directeur voor Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika, het belang van gezonde voeding: "Wanneer één op de drie kinderen kampt met overgewicht of obesitas, is het duidelijk dat we meer moeten doen om gezondere keuzes te maken en een actieve levensstijl te stimuleren."

Minder suiker

Nestlé investeert al jaren in het gezonder en lekkerder maken van producten door suiker, zout en vet te verwijderen en andere gezonde ingrediënten toe te voegen. In de afgelopen drie jaar heeft Nestlé 11.300 ton suiker uit Europese producten verwijderd, die niet voldoen aan de eigen voedingscriteria. Nestlé heeft onlangs een NESQUIK chocolade melkpoeder aangekondigd die slechts 3,4 gram toegevoegde suikers per portie bevat, in vergelijking tot de 10,6 gram in de reguliere versie. Daarnaast heeft Nestlé recent bekend gemaakt dat zij een manier hebben gevonden om de structuur van suiker te veranderen. Hierdoor zal de suiker in zoetwaren aanzienlijk worden verminderd, terwijl de natuurlijke smaak van de producten wordt behouden.

De belangrijkste uitdaging, aldus Marco Settembri, is voor iedereen om bij te dragen aan de verandering in smaak: "Nestlé producten vertegenwoordigen slechts een paar procent van voedingsproducten op de schappen. Willen we de voorkeur van smaak bij mensen veranderen moeten we de totale industrie, met inbegrip van private label producenten, aan boord krijgen."

De Europese Commissie en lidstaten zijn overeengekomen om voor eind 2017 nationale actieplannen te ontwikkelen om toegevoegde suikers in voedingsmiddelen te verminderen. Verschillende EU-landen zijn al bezig om lokale initiatieven op te zetten, maar Nestlé pleit voor een sterkere EU-coördinatie en om toe te werken naar een gemeenschappelijk EU-voedingsbeleid. “Dit zal innovatie stimuleren en leiden tot een gezondere toekomst voor Europa", aldus Marco Settembri.