Natuurlijke ingrediënten


Ons doel: de lijst met ingrediënten versimpelen en kunstmatige kleurstoffen verwijderen


 

Gezonder, maar net zo lekker

De smaak en voorkeuren van mensen veranderen. Nestlé wil hier graag in meegaan. Dat doen we stap voor stap. Daarom ontwikkelen we continu nieuwe recepten en werken we de huidige recepten in ons hele portfolio bij, op basis van jouw voorkeuren. We volgen daarbij de strategie ‘Kitchen Cupboard’. Dit betekent dat we de ingrediëntenlijsten van onze producten willen vereenvoudigen, totdat ze zoveel mogelijk voor jou bekende ingrediënten bevatten. Ingrediënten die iedereen ook in het keukenkastje heeft. De uitdaging hierbij is om dezelfde smaak te behouden. Zo voegen we meer groenten, vezelrijke granen, peulvruchten, noten en zaden toe en minder verzadigd vet, toegevoegd suiker en zout. Ons doel is uiterlijk 2020 alle kunstmatige kleurstoffen uit onze producten te hebben verwijderd en door te gaan met het verwijderen van onbekende ingrediënten en E-nummers.

E-nummers

Fabrikanten gebruiken hulpstoffen in producten, met name om de smaak, textuur en/of houdbaarheid van een product te verbeteren. Deze hulpstof krijgt bij goedkeuring door de Europese Commissie een EU-keurmerk, een zogenaamd E-nummer.

Wat zegt de wetenschap? Internationale en onafhankelijke wetenschappers – die zijn aangesloten bij de Europese autoriteit voor voedselveiligheid, de EFSA (European Food Safety Autority) – bestuderen beschikbare onderzoeken van diverse bronnen naar de specifieke hulpstof. Op basis van verschillende onderzoeken kijken ze naar de werking, toegestane hoeveelheid en veiligheid van de hulpstof. Vervolgens geven zij een advies aan de Europese Commissie, die de hulpstof een E-nummer geeft.

E-nummers zijn veilig: dan pas worden ze goedgekeurd

Maar wat vinden mensen? Mensen willen steeds vaker meer weten over de samenstelling van de voeding die zij kopen en begrijpen wat er precies zit in de producten die ze gebruiken. Dat is positief, omdat we weten dat meer interesse in voeding leidt tot bewustere keuzes en een gezonder eet- en leefpatroon. De taal van E-nummers kan daarin behoorlijk ingewikkeld zijn. Bij Nestlé Nederland volgen we het internationale ‘Kitchen Cupboard-beleid. In Nederland heeft dit vooral voor MAGGI veel impact op de lokale recepturen en verpakkingen. Lees hier meer over in het artikel van MAGGI.

Meer informatie?

Lees verder in ons rapport Creating Shared Value.